Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Er "Saga" et gjengs "etternavn" i Saggrenda, Sandsvær (Kongsberg)?

Recommended Posts

I følge Sandsværs historie bind 7, er det ganske mange personer som har "Saga" til etternavn:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009061600041?page=43&searchText=Saga

En av disse er Ole Olssøn Saga (1763-1817), omtalt på side 171.

Dette forvirrer meg en smule, ettersom det ikke ser ut til at det er en spesifikk gård som heter Saga.

Jeg har derfor kommet til den slutning at dette er et gjengs "etternavn" i Saggrenda, Sandsvær (Kongsberg), selv om personene det gjelder gjerne er knyttet til mer spesifikke gårds/bruksnavn. Og det vil være korrekt å oppføre at disse er født i Saggrenda, om de da ikke er tilflyttet.

Fint om noen med nærmere kjennskap til navnetradisjoner i egnen kan kommentere denne antagelsen!

Endret av Eivind G. Hoel
  • 4 uker senere...

Jeg kjenner ikke til akkurat til hvor navnet Saga i Kongsbergområdet kommer fra, men fra andre områder i Norge ser det ut til at det er eiere, formenn og arbeidere ved ei sag som har fått dette "tilnavnet" for å skille dem fra andre med likt navn. Så har navnet gått i arv og har til slutt blitt et etablert "etternavn", på samme måte som f.eks. Kværna , Møller og Smed/Smith
Du kan i hvert fall ikke gå ut ifra at personer med navnet Saga alle er fra Saggrenda! 

Endret av Bjørg Lunde

Jeg deler fullt ut Bjørgs konklusjon om at det langt fra er noen automatikk i at personer med navn Saga var fra eller var født i Saggrenda. Navnebruken i dette området var ganske kompleks. Ofte var det navnet en ble skrevet inn med da en begynte ved Sølvverket som ble hengende ved en senere, mange ganger livet ut. 

Av de med etternavn Saga/Sagen i sølvverksmanntallene, var det, så langt jeg kan se, bare noe over halvparten som hadde tilknytning til Saggrenda i vid forstand, derav mange innflyttere. 

Når det gjelder den nevnte Ola Olsson Saga (1763-1817), kan det slås fast at han ikke var født i Saggrenda. Eksakt fødested er ikke kjent, men trolig var det på morens hjemplass Torsrud u. Mørk, en to-tre km. unna Saggrenda. En annen mulighet er Ristvedt mellom der begge foreldrene hans tjente året før han ble født. Da er vi i tilfelle helt motsatt ende av Øvre Sandsvær sett fra Saggrenda.

Hans bruk av Saga som etternavn kommer nok fra stefaren som ofte skrives for Sagen og i 1765-manntallet oppgis å ha ‘Tilhold ved Gabe Gottes Saug’, d.v.s. ved Sølvverkets sagbruk i Saggrenda. Nærmere bosted er ikke kjent for stefarens vedkommende som voksen etter at barndomshjemmet hans ble solgt ut av slekten.

Ola Olsson skrives også noen ganger i kildene med Brua og Lillemoen som etternavn, etter de to bostedene hans som voksen, men bruken av Saga er den dominerende.

Tusen takk for innsiktsfulle svar!

Det var vel gjerne slik at personer som flyttet fra "bondestanden" til en by eller industristed, som Kongsberg, fikk/tok et fast etternavn, i tråd med skikken til byborgere. Dette navnet var kanskje ikke alltid "korrekt", i den forstand at de hadde en reell tilknytning til stedet som var opphavet til etternavnet. Men om de brukte/ble oppført med det navnet, så var det jo like fullt deres etternavn.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.