Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av tinglyst materiale Østre Råbyggelag sorenskriveri, 1804/5

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med å transkribere en tinglysning? Gjelder sak Nr. 8 på denne siden https://media.digitalarkivet.no/view/17724/124

Omhandler Ole Salvesen Skjeggedal, og fiskeretten i et "Storevatnet", men jeg klarer beklageligvis ikke å lese alt her. 

Håper noen kan hjelpe meg. 

På forhånd takk

Steinar Skjeggedal

Underskrevne Ole Salvesen Skiæggedahl vitterlig giør herved: at uagtet ieg hidtil har anseet mig ejendomsberettiget til Slaatter, Heste og Bubede i en Mark Storevatne kaldet, som i mere end Hævds Tiid, haver været besiddet og brugt af Kittel Gundersen og Formand paa hans ejende Gaardebrug i Lande, saa er ieg nu for at undgaae unødig Trette og deraf flydende Penge og Tidsspilde, bleven venskabelig foreenet med nærværende Ejer og Opsidder paa bemeldte Brug Lande, Kittel Gundersen, at ieg herved højtidelig frasiger mig ald Ejendomsret, som ieg hidtil har anseet mig berettiget til udi det i bemelte Mark værende Bu- og Hestebede, samt Slaatter, da nærværende Ejer paa Lande, Kittel Gundersen, for at undgaae bekostelig Trette haver adnøyet mig med 162 Rd. 2 Ort, siger Et Hundrede To og Tredsinstyve Rigsdaler og To Ort Dansk Courant. Desaarsag skal altsaa benævnte og hans Efterfølgere paa hans ejende Brug i Gaarden Lande i Aarsdahls Sogn, vestre Raabøygdelaugets Sorenskriverie, Matr. No. 128, upaatalt af mig og Arvinger, samt Efterkommere paa mit i nedre søndre Skiæggedahl i Møklands Sogn, østre Raabøygdelauget ejende Brug have samme Ret og Adgang til benævnte Slaatter, Bue og Hestebede som hidtil.

Om denne Foreening, har icke forhen, enten af os eller andre paa vore Vegne, været oprettet nogen skriftlig Contract, hvilket om forlanges, kand med Eed bekræftes.

Bakke, den 16de October 1804.

Ole Salvesen Skiæggedahl.  Kittel Gundersen Lande

Til Vitterlighed:

O. G. Bakke.  Salve Aslaksen Skiæggedahl, holdt i Pennen.

Publiceret inden Retten paa Bakke Ting 
den 16de October 1804 og Protocollen vedbørlig tilført,
testerer,
Kiøbøe

Endret av Gunnar Sigdestad
9 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

"adrøget",

Foreslår adnøget – som vel skal være adnøyet. Man gjør hverandre stadig vekk «adnøielig» på de tider. Altså tilfreds og fornøyet. Pekuniært sett . . 😉

Mvh

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Foreslår adnøget – som vel skal være adnøyet. Man gjør hverandre stadig vekk «adnøielig» på de tider. Altså tilfreds og fornøyet. Pekuniært sett . . 😉

Mvh

Mange takk, Even; dette var eit nytt ord for meg, og du har sjølvsagt rett.
Adnøget eller adnøjet finn eg ikkje på www.ub.no, så eg korrigerte til adnøyet.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1

Hadde også plutselig et svare strev med å finne et ‹ordentlig› belegg for ordet som jeg har støtt på ved flere anledninger i skjøter o.l. Men omsider:

https://kalkarsordbog.dk/ordbog?aselect=Adnøge&query=adnøielig

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.