Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trenger hjelp til å forstå det som skrives om løytnant Buckholtz/Buchholtz i 1706

Recommended Posts

Ascanius Ludwig von Buchholtz har vært omtalt her før fordi han var/hadde vært gift med Ursula Heide. Jeg har også lest om han i 

Militærbiografier : den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814. 1 : [AA-H]

Men nå har jeg funnet han omtalt her:

Krigskollegiet, Krigskancelliet, DRA/A-0006/-/0951-0956: Refererede sager, 1706, s. 88
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db20123106016840

Dessverre sliter jeg med å forstå hva det står. Jeg kan lese at han ber om skriftlig "Dismission". Og jeg vet at han tilhører kaptein Wolgast sitt kompani. Men er de forlagt i Stenzel Novinsky? 

Hirsch og Hirsch har de samme opplysninger som Ovenstad, men med kildereferanser (blant annet til saken du har funnet): 
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=22712790#471849,84398141

Dette dokumentet er et referat til Kongen datert 26.1. 1706 av en innkommen memorial (brev) til Krigskanselliet fra oberst Følckersahm. i denne beretter obersten at løytnant Buckholz har skriftlig bedt om sin dimisjon (avskjed), og at han vill søke sitt brød andre steder. Han har og skrevet til geheimeråd Lente om saken. Hans kone kan ikke bli i Norge på grunn av luften. Hun forlange å dra til Danmark til sine venner. 
I hans sted foreslår obersten fenrik Stentzel Novinscky ved det samme, Wolgasts, kompani. En mann som er 70 år gammel og har vært fenrik i 28 år. Tjent ærlig og vel. Men med kraftig brokk rammet. Så foreslås fenrik Holsbroe i Novinscky sted og en sersjant (oberst de Seves sønn) i han sted igjen. 

Feltmarskalken (Wedel) mener at Novinscky heller burde få underhold (pensjon) av Kvesthuskassen og et god løytnant fra kompaniet, som major Mathiesens sønn, som han anbefalte, da han var flink og hadde vært med på mange felttog osv.  Holsbro og de Seves sønn kan underholdes på andre måter. 

Til dette resolverte (bestemte) Kongen at Novinscky var for gammel og burde få pensjon. Han hadde dessuten fått andre forslag om hvem som burde gis stillingen. Løytnant Ackeleie fikk den nog hans gamle gis til fenrik Orning.  en del detaljer om dette. 

Endret av Ola Teige

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.