Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til å finne informasjon om hummerhandlere i Korshavn i 1830

Recommended Posts

Jeg prøver å finne et engelsk/britisk skip som kan ha ankommet Korshavn vinteren/våren 1830 i forbindelse med handel/innkjøp av hummer.

En kjøpmann fra et britisk skip gjorde en kvinne gravid utenfor ekteskap, noe som førte til min forfader som ble født i desember 1830. Jeg prøver nå å spore opp skipet for å finne informasjon som jeg håber kan give en ledetråd til arkiver i England.

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal lete, men jeg tenkte at det kanskje finnes tollprotokoller/tollopptegnelser med informasjon om utenlandske skip som la til i Korshavn i denne perioden.

Er det noen som kan gi meg råd om hvor jeg bør lete for å finne informasjonen jeg er ute etter?

På forhånd takk for hjelpen!

Det er vel neppe noen tvil om at barnet det dreier seg om er Tomas Garred, f. 24.12.1830 i Korshavn: https://www.digitalarkivet.no/kb20060103060620 med far William Geret/Gard/Garred.

Det var en del engelske oppkjøpere av hummer og fisk som i perioder var bosatt i disse områdene der de drev handel med norske fiskere. Flere kilder opplyser at mange av hummeroppkjøperne på Agderkysten kom fra Harwich i Essex. 

Farsund bys historie omtaler skipseieren William Garrod fra Harwich som hadde to slupper som gikk i fast rute mellom London og Farsund på 1830-tallet: https://www.nb.no/items/ddb9bde56b096bf0d15115776c62d9a4?page=289&searchText=garrod

Ved søk på navnet Garred og Garrod i kildemateriale fra Harwich dukker denne skipseieren opp flere steder: Ships Registered at Harwich 1824 to 1835.

Tusen takk for hjelpen til dere alle! Du virker svært kunnskapsrik om dette, Jan. Har du noen gode ideer til hvordan jeg kan gå videre for å identifisere denne William? Kanskje det finnes arkiver i Norge eller England som det kunne være relevant å undersøke?

På forhånd takk!

Boka jeg henviste til (Farsund bys historie) har gode kildehenvisninger. Bøkene på Nasjonalbibliotekets nettsider er imidlertid bare åpne for norske ip-adresser så det er mulig du ikke har tilgang til å lese disse. Kildene til opplysningene om William Garrod fra Harwich oppgis å være: "SAK [Statsarkivet/Nasjonalarkivet i Kristiansand] Farsund tollsted. Protokoll nr. 151, 194 og 205". Disse protokollene er ikke tilgjengelig på digitalarkivet. Du må besøke lesesalen ved arkivet i Kristiansand for å få tilgang til disse.

På bakgrunn av at barnefaren ifølge kirkeboka var "gift mand" vil jeg anta at det også kan finnes noe om barnefødselen i kopibøkene til sognepresten i Å prestegjeld (Lyngdal, Austad og Kvås sogn): Kopibok 1827-54 Lyngdal sokneprestkontor Denne kilden er også tilgjengelig ved arkivet i Kristiansand.

Jeg har ikke inngående kjennskap til eventuell straffeforfølgelse av en gift mann (og utenlandsk statsborger) på dette tidspunktet, men det er mulig det også kan være noe å finne i tingbøker og ekstrarettsprotokoller for Lyngdal sorenskriveri. Flere av disse er scannet og tilgjengelige her på digitalarkivet.

Jeg har ingen kunnskaper om engelske kilder.

Jeg registrerer for øvrig at en William J. Garrod (også skrevet W. J. Garrod) fra Ipswich er oppført som skipper på et britisk fartøy i østersjøfart i 1830- og 1840-årene: Soundtoll Registers Online - søk på etternavn Garrod Det er bare ca. 15 km. mellom Harwich og Ipswich så det kan vel tenkes at dette kan være en og samme person. 

Rettelse: Kopibok for Lyngdal sokneprestkontor ligger på digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/db60179798000021

En innførsel 11.12.1830 er kanskje av interesse: "[Til] Stiftamtmanden om det uægte Barn i Austad". Det er i så fall før den oppgitte fødselsdato og det må bemerkes at det ble registrert flere "uektefødte" barn i Austad sogn det året. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.