Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av ekteskapsinnføring 1836

Recommended Posts

Forsøk:

No 3 | 25de Januar | Enkemand og Huusmand Torsten Erichsen Alstadhougval og Pige Eli Ingebrigtsdatter Alstadhougval | Skogn[?] Alstadhoug Sogn Vardøehus[?] og holdende sig i Alstadhoug Sogn | 77 38| Hmd Erich Torstensen Eidesval | Hmd Ingebrigt [??] | Gmd John Eide Lars Sæther | 3de Januar 10de D. 17de D. | D. | - | Begge have havt de naturlige Kopper | - | Hans første Ægteskab opløst ved Konen Ingebor Andersdatters Død i 1830; forevist Skifte-Rettens Attest af 24 Decbr 1835, nu intet hinderligt for nyt Ægteskab. |

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
17 timer siden, Even Stormoen skrev:

Forsøk:

No 3 | 25de Januar | Enkemand og Huusmand Torsten Erichsen Alstadhougval og Pige Eli Ingebrigtsdatter Alstadhougval | Skogn[?] Alstadhoug Sogn Vardøehus[?] og holdende sig i Alstadhoug Sogn | 77 38| Hmd Erich Torstensen Eidesval | Hmd Ingebrigt [??] | Gmd John Eide Lars Sæther | 3de Januar 10de D. 17de D. | D. | - | Begge have havt de naturlige Kopper | - | Hans første Ægteskab opløst ved Konen Ingebor Andersdatters Død i 1830; forevist Skifte-Rettens Attest af 24 Decbr 1835, nu intet hinderligt for nyt Ægteskab. |

Mvh

Kan Vardøehus[?] tydes som Værdalen?

På 17.8.2026 den 19.39, Even Stormoen skrev:

Det kan det, og det tror jeg du har aldeles rett i. Beklager mitt fantasifulle ‹geografi-sprang› 😉

Mvh

Det er ikke sikkert det er feil med Vardø, men hadde blitt vesentlig enklere om vi finner etternavnet på faren til det jeg er ganske sikker på er Elen, ikke Eli.

Noen som klarer etternavnet til Elens far?

8 minutter siden, Mathias Kristiansen Beyer skrev:

Det er ikke sikkert det er feil med Vardø, men hadde blitt vesentlig enklere om vi finner etternavnet på faren til det jeg er ganske sikker på er Elen, ikke Eli.

Noen som klarer etternavnet til Elens far?

Det mener jeg er Jacobsen Marken.

Endret av Reidar Strømsøe
Tillegg
18 minutter siden, Reidar Strømsøe skrev:

Rimelig sikker på det. 

Du lyt finne dåp og konfirmasjon då - så kan andre vere sikre også.

Dåp kanskje nedst her: https://www.digitalarkivet.no/kb20050509030569

• Liker 1
2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Tror det er riktig dåp. Denne Elen er nok den som inngikk ekteskap med Thorstein Erichsson i 1836 (se begynnelsen her)

Konfirmasjon i Verdal rundt 1813 kan jeg ikke finne kirkebok til.

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

1 time siden, Mathias Kristiansen Beyer skrev:

Verdalsboka : Heimer og folk Leksdalen 1800-1940, Under Lunnan, side 275-276

Ble ikke så mye klokere, men her er ihvertfall familien med god kontakt til Skogn.

Det ble jeg. Tror Elen f. 1798 i ingebrigts (Imbrets) 2. ekteskap er den som ble gift i 2. ekteskap til Thorstein Erichsson Tangen. Mye i denne tråden som tilsier det.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Reidar Strømsøe
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.