Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var Niels Zal, fra Aurdal prestegjeld i 1714?

Recommended Posts

Hei!

Historielaget her har en gammel bønnebok e.l., hvor den håndskrevne innledningen lyder slik:

Niels Zal er denne bogs rette eiermand.

som er barnefød til xxxx xxx xxx

Anno 1714 den 12. august i Ourdahls prestegield i Agershus stift.

Vet noen hvem denne Nils Zal var?

Er Zal et tysk / nederlandsk etternavn, eller var det en gård i Aurdal som kan ha et navn med omtrent en slik skrivemåte?

Niels Zal bok 1714 B.jpg

Han skriv at han vart fødd "til Denne Syndige Verden"  1714, den 12. august i Aurdal prg.

Dette året var 12.august 11. sundag etter trieining.

Etter lova skulle born døypast innan 8 dagar, og då skulle vi finne han her: https://goto.digitalarkivet.no/kb20070603900188

Eg kan ikkje sjå nokon Nils på dei næraste sidene - men det kan ha fleire grunnar...

Ai ai...intet mindre enn "denne syndige verden"!

Og jeg som skal til Valdres på elgjakt snart...jeg får hoppe over polet i Bagn dette året:)

Det står også endel håndskrevet tekst i slutten av boken...men den er mer utydelig og vanskelig å tyde...men jeg leser det som om det er fra 1863 og signert av en Niels Nielsen Zahl....

NZ.jpeg

De to første linjene tolker jeg slik:

«Niels Zall[?] denne Bogens Eier […]

forlod denne Verden den 2d November 1863»

Mon tro om Niels Nielsen Zall (Zeell?) har skrevet feil dødsår – 1863 i stedet for 1763. Det å skrive feil århundre er jo en kjent sak. Han daterte sitt notat 1. oktober(?) 1863.

Edit:

I første innlegg (den eldste innførselen) kan navnet være Zæl og ikke Zal. Da leter vi kanskje etter noen med navnet Sel (med ulike skrivevarianter).

Endret av Grete Singstad

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.