Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Det gikk litt fort 🙂
Det gjelder side 2 (høyre) i fangeprotokollen til min oldefar Carl August Caspersen. Jeg er ikke så god på å tyde denne skriften, så det blir veldig mange "hull". Side 1 er mye enklere. Jeg hadde vært veldig takknemlig om noen ville hjelpe meg med å tyde dette, men det blir kanskje en for stor oppgave å be om i dette forumet?

Duelig Snedker. Gjorde paa Slutning meget smukke Skriveborde[?] 
I Begyndelsen var han tilbøielig til at sætte sig i Forbindelse med Medfanger, ligesom han ogsaa et Par Gange blev grebet i at have lagt sig igjen om Morgenen. Men han rettede paa sig og blev solidere i sit Forhold som Fange. Har et godt Ansigt, men synes ogsaa at være en slags Person, der meget let kan komme til at gaae igjen her. Havde enkelt Tillægskost siden 4/8 efter et Tab af 14 Pund. Ved Løsladelsen tabt 5 Pund. Var i 2. Classe. Præstens Charakterer: 2,5 for Læsning, 3 [minus] for Christendomskundskab. -
Er udlært som Svend her i Byen hos Snedkermester Jens Nilsen, som er reist til Amerika. Blev udlært i 1863. Vil see at komme til Throndhjem. Vil see at komme ind paa Lastehandler Thams's Dampsag. Kjender ham fra Fredrikstad. Senere vil han see at komme tilsøs og er her skaffet Patent. - 
Var her i Januar 1872. Ligesaa 20/4-72.
Havde været tilsøs og havde forlist. Bad om Hjælp til Hjemreisen. Lugtede af Brændevin, men var godt klædt.
Han vistes foreløbig til Politiet.

Under Tiltale for Bedrageri. Akterne sendt Sagfører Sandberg i Fredrikstad den 25/9-72

Paany under Tiltale. Constitueret Referent Agersborg hersteds forlangte Akterne under 4/8-74.
Indkommen paa Akershus Fæstning.

Paany indkommen i Fængslet under No. 634 e, i Charakterbog No. 15.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.