Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Niels Mortensen (f.ca. 1596), på Hundstad i Kvæfjord fra 1664. Hvor kom han fra?

Recommended Posts

Niels Mortensen er et relativt hyppig navn, men ikke blant de vanligste i Nord-Norge. Ved manntallet 1701 var det f.eks. kun to med det navnet i Senja og Tromsø fogderier. Han jeg søker var da gått ut av tiden, men han opptrer i kildene på Hundstad i Kvæfjord fra 1664 til 1682, så dør han og enka etter ham, Maritte Hansdatter, fortsetter som leilending til 1694 eller 1695. Jeg leter etter opplysninger om hvor Niels (og Marit) kom fra, jeg tror han kan ha kommet enten fra Trondheim eller Bergen evt omlandet til disse byene, eller fra lengre sør et sted men det er foreløpig bare en teori. Det som er ganske uvanlig, er at denne Niels Mortensen må ha vært omkring 68 år gammel da han kom til gården Hundstad og ble oppsitter der. Fra 1664 er han iflg fogderegnskapene for Senja fogderi, leilending av 1/2 våg fisks landskyld i gården Hundstad (det utgjorde 1/4 av gården). I manntallet 1666 får vi vite at han er 70 år gammel, altså født ca 1596. En eneste sønn oppgis i manntallet: Niels Nielsøn på 12 år. Så nevnes Niels Mortensen årvisst i fogderegnskapene fram til 1662, og deretter som sagt enka hans, Maritte Hansdatter. Hun har nok vært en del yngre. Så dukker en Morten Nielsen opp som oppsitter (samme 1/2 vågs leie) fra 1696 til 1700, og så er han borte, uvisst hvor han blir av. 

På nabogården Vebostad bodde på den tida Niels Søffrensen, han var 8 år eldre enn "naboen" (halvannen kilometer unna på samme øy, Kveøya) Niels Mortensen og hadde også en sønn Niels Nielsen, som er stamfar til Rasch-slekta fra Kvæfjord. Niels Søffrensen hadde vært mange år i Trondheim som borger der, før han vendte tilbake til Kvæfjord tidlig på 1650-tallet. Han var jekteskipper, og selv opprinnelig fra gården Hundstad, som hans far Søffren Jensen (Jude) hadde brukt helt i starten av 1600-tallet, også han skipper. Ei plausibel forklaring på at en godt voksen mann plutselig dukker opp i Kvæfjord og blir oppsitter på en av bygdas bedre gårder, har jeg tenkt kan være at han har hatt slekt eller innflytelsesrike forbindelser der fra før, en slik som  skipperen Niels Søffrensen, og kan være kommet med ei jekt enten fra Bergen eller Trondheim, eventuelt ha dansk opprinnelse.  Men dette har jeg foreløpig ikke funnet beviser for. Det kan selvsagt også være ei feilslutning og andre grunner til at Niels Mortensen har kommet til Hundstad på Kveøya i Kvæfjord - men tilfeldig har det neppe vært. Og jeg finner ham ikke i noen av tinglagene omkring. 

Noen "kandidater": En Niels Mortensen fra København fikk borgerskap i Bergen 19/4 1632 (kilde: Bergens borgerbok). Og en Niels Mortensen fra Middelfart på Fyn fikk borgerskap i Bergen 4/2 1648. En Niels Mortensen vever bodde i Bergen 1645 iflg koppskatten. Jeg har også sett at navnet Morten går igjen ganske ofte blant folk med opprinnelse fra Jemtland som omtales i skifteprotokoller fra Trondheim på 1600- og tidlig 1700-tall. 

Kjenner noen til en Niels Mortensen som "forsvinner" fra et sted rett før 1664, som kan ha vært gift (evt etter å ha vært enkemann) med Maritte Hansdatter og som kan ha flytta til Kvæfjord i en alder av nesten 70 år (forutsatt at alderen i manntallet er noenlunde riktig angitt)?  

PS: Må ikke forveksles med fogden og seinere bispens ombudsmann Niels Mortensen i Sørvik i Fauskevåg tinglag / Trondenes prestegjeld (også det i Senja fogderi) omtrent på samme tid - det er ganske sikkert en annen, selv om det er et pussig sammentreff da det også er nærmest i nabolaget.

mvh Thomas.  

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.