Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Anders Haaversen, tugthusfange Trondhjem 1812

Recommended Posts

Jeg tolker innføringen vedrørende Anders Haaversen (siste linje) at han døde 3.juni 1813. Finnes det en liten sjanse for at det er en forkortelse for "Løsladt" som står i protokollen? Jeg finner i allefall ikke Anders som død ved Domkirken sogn i hele 1813 og det hadde vært greit å forstå hvis han var løslatt. Kilden er Fangeprotokoll Tugthuset 1745 - 1824 hentet fra trondeimsbasen.no. Teksten finnes i femte innføring i første kolonne.

anders.png

18 minutter siden, Henrik Ormbostad skrev:

Jeg tolker innføringen vedrørende Anders Haaversen (siste linje) at han døde 3.juni 1813. Finnes det en liten sjanse for at det er en forkortelse for "Løsladt" som står i protokollen? Jeg finner i allefall ikke Anders som død ved Domkirken sogn i hele 1813 og det hadde vært greit å forstå hvis han var løslatt. Kilden er Fangeprotokoll Tugthuset 1745 - 1824 hentet fra trondeimsbasen.no. Teksten finnes i femte innføring i første kolonne.

Det er ingen tvil om at det står "Døde ...".  Spørsmålet kan evt. vere om det er skrive feil.

Og så er det naturlegvis eit spørsmål om Domkyrkja vert rett sokn (alternativ: Vår Frue, Bakke, kanskje også Strinda/Lade)

"Tukthuset ble i 1733 lagt under Hospitalets menighet", sjå https://arkivportalen.no/entity/a13ab9aa-4cae-4afc-ad5b-07e2054db100

Men: Kyrkjebøkene for Hospitalet startar 1815, så kor er dei avdøde tuktfangane registrert før dette?

4 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

"Tukthuset ble i 1733 lagt under Hospitalets menighet", sjå https://arkivportalen.no/entity/a13ab9aa-4cae-4afc-ad5b-07e2054db100

Men: Kyrkjebøkene for Hospitalet startar 1815, så kor er dei avdøde tuktfangane registrert før dette?

Godt spørsmål. Jeg finner han i hvert fall ikke i de nærliggende kirkesogn som kommer opp når en velger året 1813.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.