Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Puslespillbrikker: Dansk skattkiste av kilder med dansker bosatt i Norge 1600-og 1700-tallet

Recommended Posts

Erik Brejls nettside (https://www.brejl.dk/index.html ) er ei veritabel skattkiste av informasjon, med utdrag fra danske skifteprotokoller, tingbøker m.m. Mange puslespillbrikker der - men hvor passer de? Her er en sånn "puslespillbrikke", fra Bjarne Nørgaard-Pedersens utdrag av Framlev herreds tingbøker 1661-1679 ( https://www.brejl.dk/Bjarne/framlev.html ) :

23/7 1662 (min understreking):  "Frands Nielsen i Storring et vidne. Mikkel Lauridsen Fog i vester Allen i Nordland i Norge, født i Skivholme, og søster Anne Lauridsdatter gav Frands Nielsen i Storring fuldmagt til at lovbyde deres part i en selvejergård i Skivholme, sl Niels Pedersen Fog påboede, og som de arvede efter deres sl far Laurids Mikkelsen Fog, som boede og døde i Skivholme, som er i den 3.part af gården samt give skøde til Peder Nielsen Fog i Skivholme." 

Altså en Mikkel Lauridsen med slektsnavnet Fog, bosatt i Vesterålen i 1662. Hvem var han? Er det noen som har støtt på dette slektsnavnet før i norske kilder?

Jeg sjekka i Landkommisjonen 1661, skattemanntall for Nordland lagdømme 1662, Vesterålens fogderi: https://www.digitalarkivet.no/source/38753  Der er det tre Michel Lauridsen eller Laursen, alle leilendinger: På Findsetter i Ulvøy fjerding, Hadsel prestegjeld (bruker av 2 våger fisks landskylds jord); på Selvog i Malnes fjerding (bruker 2 pd fisks landskylds jord); og på Ramberg i Vinje fjerding (1 våg). Ingen av dem var lensmenn eller lagrettemenn, og de var heller ikke skippere eller styrmenn og ikke eide de odelsjord, da de ikke står i disse delene av skatten for Vesterålen 1661 (https://media.digitalarkivet.no/view/77142/92 ).

To av dem er også i manntallet 1666: Da oppgis Michel Larsen på Finnsæter i Hadsel sogn å være 67 år gammel, mens Michel Larssøn på Selvåg i Malnes sogn da var 54 år gammel.

Av de tre gårdene tror jeg Ramberg i Vinje skiller seg ut da det primært var et fiskevær, og Finnsæter i Hadsel var en noe større gård jfr landskylda.  Men ingen av de tre er oppgitt i de norske kildene med slektsnavn. Dermed ikke godt å vite hvem av dem som er "Mikkel Lauridsen Fog" fra Skivholme i Danmark...

Noen som vet hvor denne puslespillbiten passer?

Endret av Thomas Johansen fra Kvæfjord
korrigert referanse og lenke
  • Liker 3
  • Thomas Johansen fra Kvæfjord changed the title to Puslespillbrikker: Dansk skattkiste av kilder med dansker bosatt i Norge 1600-og 1700-tallet

Her er en annen puslespillbrikke fra samme nettsted, i tilfelle noen skulle ha bruk for denne, om opprinnelsen til Niels Adsersen (Bhi) i Trondheim: Fra utdraget av Voer Herreds tingbøger 1656-1688 (https://www.brejl.dk/Bjarne/voer.html ) "2/11 1678. ** Adser Christensen i Tebstrup på sine egne og søster Johanne Christensdatters vegne i Brørup begærede herredsmændenes kundskab, anlangende hvor han var født, og hvem hans forældre var, og efterskrevne 24 dannemænd vidnede, at Christen Adsersen, som boede og døde i Hylke, og Niels Adsersen, som boede i Trondhjem i Norge, og nu ved døden skal være afganget, var fulde brødre af een far og een mor, og Christen Adsersen avlede i sit ægteskab forbemeldte Adser Christensen i Tebstrup og Johanne Christensdatter i Brørup, og de er forbemeldte Niels Adsersens sande og næste arvinger, såfremt Niels Adsersen ingen ægtebørn sig har efterladt. [se testamente i PT 1920, s. 184, hvor han kaldes Niels Adsersen Bhi.]

• Liker 1

Gode Thomas,

Massivt med takk for dette tipset!! Utrolig bra! Da kom jeg omsider videre med en sak jeg hadde gitt opp etter over 20 års leting!

Mvh Håkon

• Liker 1

Jeg synes også det er god grunn til å framheve nytten av denne kilden til Erik Brejl. Selv om jeg ikke har benyttet den så ofte, så har jeg hatt god nytte av den.

Når du spør etter opplysninger om en slekt Fog, så har jeg ikke noe direkte og positivt svar. Underlig er det dog at jeg har opplysninger om en Fog (Foch) Eriksen som kom fra Jylland og fra 1682 er nevnt som tjenestedreng for fogden Peder Andersen i Lofoten, for siden å bli handelsborger på Ballstad og etter hvert lensmann i Harstad (1714-1719).

I en forlovererklæring fra Domkirken i Trondheim i 1691 finnes følgende innførsel: «Ao 1691 dj 26 Martii begierte den Erlige ... unge karl Foch Erichsøn barnefød udi Jylland, og udi ti aars tid sig oppeholdende udi Norlandene udi Buxnæs Prestegield derfra hand ...med .. præstens atteste at værde trolofued med den Erlige dydige og gudfrøctige pige Mallene Erichsdatter». 

Denne Malene var datter av trondhjemsborger Erik Eriksen sr. og Malene Johansdatter og ei søster av Erik Eriksen jr. Om hennes slekt skrev Kjeld Bugge i NST XIX, s. 41-49.

11. mai 1692 fikk Fog Eriksen borgerskap i Trondheim. 10 desember 1696 undertegnet han i Trondheim i følge pantebok i Trondheim et pant tilsvarende 60 riksdaler med sikkerhet i borgerleiet i Ballstad. Trolig drev (eide) han da borgerleiet på Ballstad en periode.

Ved FT 1701 står det at Foch Eriksen var 40 år, altså f. ca 1661, og husmann på Ramberg med en sønn Erik som var 8 år gammel da. Da Malene døde (ca 1710, visstnok) ble han i 1714 gift med ei Karen, enke etter lensmann Jens Andersen Hersleb, også han av dansk slekt

Selv og det er en person med slektsnavn Fog du er på leit etter, så nevner jeg dette, selv om jeg trekker inne en person med fornavn Fog, særlig siden han var bosatt på Ramberg. Mao. at Ramberg-alternativet ditt bør være det «heteste» å følge for videre avklaring.

5 timer siden, Johs H Hammer skrev:

Underlig er det dog at jeg har opplysninger om en Fog (Foch) Eriksen som kom fra Jylland og fra 1682 er nevnt som tjenestedreng for fogden Peder Andersen i Lofoten, for siden å bli handelsborger på Ballstad og etter hvert lensmann i Harstad (1714-1719).

Takk skal du ha, Johs. Ja, jeg kommer stadig borti Fog/Foch Eriksen i ulike kilder. Han er bl.a. stamfar til Fochsen-familien på Borkenes i Kvæfjord, de siste som drev det gamle handelsstedet der. Faktisk kom jeg også nylig over Fog Erichsøn i kirkeboka for Dverberg prestegjeld på Andøya (Dverberg sokn) 1715-1727: Han tok nattverden i Dverberg kirke en gang i 1722 og en gang i 1723; den første gangen med oppgitt bosted Dverberg og neste gang med bosted Å, begge deler på Andøya. Litt underlig, men han må jo ha kommet dit fra Harstad/Stangnes i Fauskevåg tinglag, der han som du skriver var lensmann i en periode. Navnet er så spesielt at jeg tror vi kan gå ut fra at det er den samme. Men selv om han kom fra Danmark så tror jeg ikke det er grunnlag for å si at han hadde noe med Mikkel Lauritsen Fog å gjøre. 

Men kanskje han også dukker opp i Erik Brejls skifteutdrag? Det gjenstår å se. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.