Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kan jeg stole på et KI-svar om status til person på bakgrunn av opplysninger i skifte

Recommended Posts

Syver Christiansen på Bekkelaget har vært gjenstand for mang en diskusjon i dette forumet. Nå som jeg har tilgang til KI,  bestemte jeg for å spørre hva skiftet forteller om mannens stilling.

Jeg limte inn en tekst som hadde informasjon fra skifte sammen med noen kommentarer. Så spurte jeg hva dette sa om mannen og gården.

Her er det jeg la inn:

«Det blir oppgitt at han hadde

250 rdlr. i kontanter da han døde, og de ble alle brukt til begravelsen. Videre

hadde han to gullspenner for 50 rdlr. til knebuksene og to gullknapper til

skjorten (2 rdlr.), flere «kjoler» med blanke knapper og en trekantet hatt, -

han har nok til tider vært fjong! Viktigere er det at han hadde bygget et nytt

hus, enken anviste «denne Bygning som bestaaer af en stor Stue paa 3 Fag

Vinduer, en Sahl paa 4 Fag Vinduer, en Stue paa 2 Fag Vinduer, og et uindredet

Værelse ..?.. paa 1(2?) Fag, samt et Kjøkken paa 1 Fag Vinduer; i alt 13 Fag

Vinduer.», den høres jo stor ut! Og rommene inneholdt bl.a. en tre-etasjes

kakkelovn, et forgyldt speil, et spillebord, ti lærtrukne stoler + tre

lenestoler, fire store portetter, krystallglass og vinglass, 12

tinntallerkener, flere dusin sølvskjeer m.m.m.»

Jeg fikk dette KI-svaret:

«Det at disse opplysningene gjelder en fisker og gårdbruker på Bekkelaget i Christiania (Oslo), gjør funnene ekstra interessante. Denne kombinasjonen av yrkestittel og ekstrem luksus peker på spesielle historiske og geografiske forhold:

Sosioøkonomisk posisjon: En eliteskikket i sin klasse

• Bebyggelsen og beliggenheten: Bekkelaget lå rett ved fjorden og hovedstaden. Kombinasjonen av jordbruk, fiske og nærhet til Christiania ga enorme markedsmuligheter. Han var ingen ordinær «strandsitter» eller leilending, men en svært velstående proprietær eller selveierbonde.
  • Tilleggsinntekter: Formuen og luksusen tyder sterkt på at han hadde inntektskilder utover vanlig gårdsdrift og fiske til eget bruk. Han kan ha drevet storskala salg av fisk og landbruksprodukter inn til byens borgerskap, transport/skyssing på fjorden, skogsdrift, eller utleie/partederi i båter.
  • Integrert i byens elitekultur: Klesdrakten (kjoler med blanke knapper, knebukser med gullspenner, trekantet hatt) og innboet (spillebord, festsal, forgyldt speil, krystall) viser at han adopterte patrisiatets og borgerskapets livsstil i Christiania. Han kledde seg og bodde som byens overklasse, selv om primærnæringen hans var knyttet til jord og sjø.

Hva huset og begravelsen forteller

• Bygningsmassen (13 fag vinduer): Et våningshus med storsal, flere stuer og 13 fag vinduer på Bekkelaget var et ruvende landemerke langs fjorden på 1700-/1800-tallet. Det liknet mer på en lystgård enn en tradisjonell østlandsk bondegård.
  • Begravelse til 250 rdlr.: At begravelsen kostet 250 riksdaler var eksepsjonelt. Dette var ikke bare en markering for familien, men en storslått offentlig standspresentasjon der trolig store deler av lokalbefolkningen og storsamfunnet i Christiania ble traktert over flere dager.»
  •  

Men kan jeg stole på det? Har fått helt feilaktig svar på andre ting. Jeg synes det i beste fall er ganske overdrevet. Men kanskje er det noen med innsikt som kan kommentere dette?

(Legger til at jeg i november skal lede et møte i Slekt og Data på Sunnmøre der temaet er bruk av KI i slektsgransking. Derfor interessant å se hva det kan brukes, eller ikke brukes til.)

Skifte etter Syver Christiansen.docx

Jeg skal ikke vurdere kvaliteten på dataene, men svaret du har fått er typisk KI-generisk. Dersom jeg skulle gi deg et råd, så kan du med hell gi KI-modellen din bedre instrukser mht hva du ønsker av svaret. Form og tone, faglighet etc etc

mvh Morten Aasberg 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.