Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Jeg har som en del av min leting etter slekter havnet ned i Tyskland via Bergen og min "slektning" Heinrich von Lübeck, f. ca 1640 i Bremen, gifter seg i 1780 med Anne Meltzer og dør/gravlegges 20 mai 1688 i Korskirken i Bergen. Mitt spørsmål er generelt tilgjengelighet av kilder - kirkebøker, folketellinger o.a. - tilgjengelighet på nett fortrinnsvis. Likeledes hvordan var "systemet" og hvilke registreringer hadde de i da Lybeck-området osv. som vil være relevant for meg.

Er det noen som har noe erfaring med slektsforskning i Tyskland og da lenker til relevante kilder generelt i Tyskland, og da spesielt i Lybeck-området?

Kanskje det finnes en kort innføring i "hvordan drive slektsforskning i Tyskland" ?

Mvh

Eilif Pedersen

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/375232-slektforskning-i-tyskland/
Del på andre sider

Tyskland har store mengder kirkebøker langt tilbake i tid. Men så vidt jeg vet mangler et sentralt, offentlig finansiert "digitalarkiv". Mye er derimot digitalisert og tilgjengelig mot betaling. Ved å søke "kirchenbücher Deutschland" får jeg opp denne som reklamerer med å ha over 200 000 kirkebøker online tilgjengelig og søkbare. Jeg har ikke prøvd dette ut så kan ikke vurdere om det er verdt det eller ikke. Men her er i alle fall nettadressen: Kirchenbücher online mit ARCHION 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.