Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor finner jeg arveskiftet på Ljøterud i Sandsvær datert 25.9.1618

Recommended Posts

Skrevet

Slik jeg forstår det er det bevart et diplom fra et arveskifte på Ljøterud i Sandsvær 25.9.1618. Skanna materiale: Riksarkivets diplomsamling, AV/RA-EA-5965/F35/F35e/L0017: Registreringssedler Buskerud 6, 1400-1700, s. 203 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet. Men når jeg slår opp i RA på angitte dato, finner jeg bare et makeskiftebrev mellom Nils Knutsen Tveitan og broren Anund Knutsen på Ljøterud. Skanna materiale: Riksarkivets diplomsamling, AV/RA-EA-5965/F02/L0127: Dokumenter, 1618, s. 42 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

Det ser jo i aller høyeste grad ut til å ha en sammenheng med det eventuelle arveskiftet, men jeg kan ikke se at det faktisk står noe om arveskiftet i det aktuelle diplomet. Så er det noen som vet om arveskiftet er bevart, og hvor jeg eventuelt finner dette?

Skrevet

Det er to dokumenter fra samme dato. Det du lenker til tilhører Riksarkivets samling av papirbrev. Det du etterspør tilhører derimot samlingen av skinnbrev (NRA (s) 25.09. 1618). Teksten i skinnbrevet er som følger:

Sitat

Kiendeß wii epterschreffne Iffuer Biørn thing schriffuer i Sandsverd oc Laurdal, Halduordt Gundenes, Halduordt Houstuedt, Olluff Lÿdt, Thosten Aass, Halduordt Lindtuedt och Niels March laugrettesmændt sammestedz, och her medt witterlig giør, adt anno Christi 1618 dend 25. septembris ware wij paa Lÿtterødt, i Heidstadt sogen liggendis, paa itt ræth bÿtte och arfue schifte, emellum Anundt, Niels, Thord och Jon Knudßønner, sampt Randi och Thore Knundzsdøttre, deres huusbonder, Tholleff Gunderßøn paa Hemb och Biørn Stenulffßøn paa Houfue, offuerverendis, om hues faste goetz, som tømbtedt er, epter deres s. foreldre nafnlig Knudt Jonßøn, och Gunildt Anundsdaater, tha epter adt goedzedt er opregnet, bleff thet dennum emellum ligede som eptershrefuet: Forschreffne Anundt Knudßøn tilfaldt i houffued bølledt, forbemelte Lÿtterødt, tho thønder schÿldt, och i Thueden i Hitterdall en halff thønde schyldt, dernest luthnedis forneffnde Niels Knudsøn i forneffnde Thueden halftredie thønde schyldt, Thordt Knudßøn bekom i Houfuoldt i Opebygden i Søfdeherrit |-halfan-| een thønde schyldt, jtem i midgaarden March i Hierdals præstegieldt half[anden)1) thønde schÿldt. Jon Knudßønn er tilshift i forneffnde Houffuold tho thønder, och ehn mæele schyldt, noch i Stafflem Søndre paa Eger thre liispund miell, och finge Randi och Thone Knudzdøttre, tho thønder schÿldt i Lindaaes, och i Heidstad sogen liggendis, halfierde lispund korn i nordre Staflem paa Eger, och itt halft liispund korn i Boserødt der sammestedtz. Her medt thoge forschreffne arfvinger huer andre i hender, och wore om samme deres arffueschiffte wenligens forligte, beloffuendes huer andre derhoes, adt dersom nogen paa sin ahnpartt, med loulig rættergang kandt bliffue forkleineitt, da dend misholden vorder, louligens adt wnderleggis. Thill widnisbiurdt adt dennem saa fast2) och vryggeligens emellum holdis och epterkommes shall, wore de wenligens aff oß begierendes, det wij samme deres wenlig forligelßemaaell och arffueschiffte met wores signether vndertrugtte bekræftige wille, huilchedt wij och epter kommedt haffuer anno, die & loco ut supra.
1)  Fra [ tilskrevet over linja
2)  Hull i skinnet, som må ha vært der før brevet ble skrevet.

Skrevet
10 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det du etterspør tilhører derimot samlingen av skinnbrev (NRA (s) 25.09. 1618). Teksten i skinnbrevet er som følger:

Tusen takk!

Rart det står RA på registreringsseddelen. Men da fant jeg diplomet i arkivportalen, og ser at det ikke er digitalisert.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.