Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Numedal og Sandsvær 1676, fol. 15b: Helge of Lehøvd — help with witness paragraph

Recommended Posts

Skrevet

Hello,

Could someone help transcribe the first numbered witness paragraph on folio 15b of this court register, especially the final clauses about Lande and the family relationships?

Reference: Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Tingbok I 10 (1676), AV/SAKO-A-128/F/Fa/Faa/L0010, fol. 15b, witness no. 1; Digitalarkivet image rg20090608640496.

Paragraph and full spread, image 17:
https://media.digitalarkivet.no/view/29259/17

Preceding case opening, image 16:
https://media.digitalarkivet.no/view/29259/16

Continuation, image 18:
https://media.digitalarkivet.no/view/29259/18

My tentative reading includes a witness named “Helge Lehofd,” an age of 60, “Lande,” and “hans faderns fader.” Please correct any of those readings. I provisionally read the preceding date as 24 October 1676, but the folio is the safer locator.

I would particularly appreciate a line-by-line transcription with uncertain words marked, and an explanation of whom the birthplace clause refers to. Sigurd Vinger's Flesberg-boka, II (1990), pp. 19 and 158, appears to discuss this testimony and acknowledges uncertainty between the witness's father and grandfather. I do not want to resolve that ambiguity from an expected pedigree if the manuscript itself is inconclusive.

Thank you for any help,
Carl Amoth

Skrevet

As a starting point for others: 

1. Helge Leehofd(?) en mand offver 60 aar gammel

vandt at hand aldrig vidste andet udi hans tiid, 

som oc hans sl: fader(?) sagde for han: at viid

den store fure som nu er et kors ud huggen

og staar Sønden for veyen, som gaar ned

til presteng norden, och Norden for veyen liger

en steen nedfalden som schulde vere rette

deele imellem Sc:(?) Flesberg och Lande,

huilchet och hans faders faders som vahr fød

paa Lunde, oc hafde sagt for hans faders,

Skrevet

Hei Haakon,

Tusen takk for hjelpen og for at du tok deg tid til å tyde teksten!

Forstår jeg «hans faders faders som vahr fød paa Lunde» riktig som at det var vitnets farfar som var født der? Ser stedsnavnet i originalen ut til å være Lunde eller Lande? Flesberg-boka omtaler Lande, men jeg vil ikke anta at det er samme sted uten videre.

Ser du også et patronym eller andre opplysninger i teksten omkring som kan hjelpe oss å identifisere denne Helge fra Lehøvd nærmere?

Igjen, tusen takk for den verdifulle hjelpen!

Vennlig hilsen
Carl Amoth

Skrevet

Hei, 

faders fader blir det samme som farfar, ja.

Det står nok Lande, det er tydeligere i "Flesberg och Lande". Jeg ble nok fintet ut av den lille streken over den siste benevnelsen av Lande i går, men det ser ut til å være en tilfeldig strek, og ikke en markør for bokstaven u.

Det kommer også frem fra vitne nr. 2: "Ilige maade vahr Citerit ved lensmandens steffning Anders ?, som provede, at hand vngefer 50 aar siden tiendte herpaa Lande, da sagde hans hosbunde..." 

Jeg kan dessverre ikke se noen relevante patronymer, men det kan hende at andre har bedre øyne enn meg. 

Mvh 

Skrevet

Hei Haakon,

Tusen takk for at du så på dette igjen og presiserte både «faders fader» og stedsnavnet Lande. Henvisningen til vitne nr. 2 er også svært nyttig.

Dette hjelper meg å skille mellom det tingboken faktisk sier, og det jeg foreløpig bare kan slutte meg til ut fra slektstavlen. Jeg vil derfor behandle identifikasjonen av farfaren som en hypotese inntil jeg finner uavhengig støtte for hvem vitnet var.

Takk igjen for hjelpen og for den grundige lesningen!

Vennlig hilsen
Carl Amoth

Skrevet
På 28.9.2026 den 17.45, Haakon H. Sørlie skrev:

As a starting point for others: 

1. Helge Leehofd(?) en mand offver 60 aar gammel

vandt at hand aldrig vidste andet udi hans tiid, 

som oc hans sl: fader(?) sagde for han: at viid

den store fure som nu er et kors ud huggen

og staar Sønden for veyen, som gaar ned

til presteng norden, och Norden for veyen liger

en steen nedfalden som schulde vere rette

deele imellem Sc:(?) Flesberg och Lande,

huilchet och hans faders faders som vahr fød

paa Lunde, oc hafde sagt for hans faders,

Sc: er en forkortelse for det latinske scilicet, som betyr "nemlig" eller "det vil si". 

https://naob.no/ordbok/scilicet

• Liker 1
Skrevet

Takk for oppklaringen, Ola! Det hjelper meg å forstå formuleringen i vitneforklaringen, og jeg skal notere at «Sc:» betyr scilicet, ikke et navn eller en stedsforkortelse.

Vennlig hilsen
Carl Amoth

Skrevet

Takk for oppklaringen, Ola! Det hjelper meg å forstå formuleringen i vitneforklaringen, og jeg skal notere at «Sc:» betyr scilicet, ikke et navn eller en stedsforkortelse.

Vennlig hilsen
Carl Amoth

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.