Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen hjelpe meg å bestemme fars etternavn/bostedsnavn ?

Det gjelder Kari, døpt i Verdal Dec. 21 1740. Side 133 midtre kolonne, omtrent midt på.
https://goto.digitalarkivet.no/kb20070925700460
Moren er Maren Andorsdr., og far Joen Olsen. Men hva er hans bosted? 
Jeg leser ??arsad, siste bokstav er nok en genitivs-s. Det er langt fra de gårdsnavnene jeg kjenner til i distriktetJoenOlsen.jpg.982393b7af4ff94c195eda2ac97f1868.jpg. Første bokstav litt skjult i sideskillet (kanskje er det flere skjulte) er kanskje en v eller r eller n? Kan det være et feilskrevet stad-navn som mangler t? I tilfelle er Aarstad en mulighet, evt Storstad. Mangler det en l, kunne varslod være aktuelt, men det ble den gang skrevet Varslotten.
Kan noen bidra med å tolke/bekrefte de sikre bokstavene i alle fall?

Skrevet

Med litt redigering kan problemordet (og ett ord på linjen over) se slik ut. Kan det gjøre nøstingen blant ulike stedskandidater enklere?

Screenshot 2026-09-28 192635.png

Skrevet

Takk for innspillet, men jeg har brukt den metoden med mitt billedbehandlerprogram både på denne og på flere andre, uten å komme nærmere i dette tilfellet. Bildet jeg la ut, er også litt bearbeidet i forhold til det som er tilgjengelig på nåværende system. Det var bedre før omleggingen, ett eller annet har skjedd. Så jeg håper på videre innspill fra andre.

Skrevet

Nokre observasjonar her:

- det står eit kors etter "Kari". Det tyder på at ho er død. At det ikkje er ført inn faddrar, peikar i same lei. Barnet er heimedøypt.

- Mor sitt namn står først; og det er ikkje ført dag for innleiing.  Det kan vere eitt av to: mor er død. Eller barnet er uekte.

Innførsla er "Steph." - som må vere Stefanusdagen, 3. juledag (26 des.).

I lista over døde https://goto.digitalarkivet.no/kb20070925700461

er det for "Steph" ført (sånn eg les det) "Jon olsen aarstads frilledr. 21"   

Alderen kan vere dagar eller år; eller det kan vere dødsdatoen.

Men iallfall: Det er mogeleg at far i dåpsinnførsla er "Joen Olsen Aarstad[s]"

Skrevet

Takk for svar. Jeg overså korset, og har ikke sett Kari i lista over døde med tydelig navn på far. Da er det i alle fall Aarstad som skulle stått der. Men jeg ser fortsatt ingen t, så der er nok en skrivefeil, så var det dette med kildetro transkribering da . . 

Skrevet

Med noko velvilje kan ein lese dette som "st" .

Skjermbilde2026-09-29232431.png.9e52c9bea35eb0f32a03f941d726a5af.png

Det stemmer ikkje heilt med andre "st" i denne boka, men på den andre sida er skrivaren så skjelven på handa at det 

kanskje kan passere.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.