Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Elling Monsen 1706-1772. Radøy bind III side 695

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvor Elling Monsen kom fra, men kona Brita Larsdatter kom fra Asheim i Gulen. Sønnen Mons født kring 1745 Sævdal seinare Manger,  har også brukt etternavnet Vinjum, som kan tyde på at slekta hans kom fra Aurland. Er det noen som vet om han har slekt i Viksdalen? Det er flere av mine fjerne slektninger som kom fra det området ifølge mitt DNA

Skrevet

Går det an å finne ut om hans søsken?

Skrevet

Namnekombinasjonen Elling Monsson ser ut til å finnast svært mange stader, inkludert Viksdalen i Gaular.

Kvar har du opplysninga frå om at Brita var frå Asheim i Gulen? Er det mogeleg å finne vigsla, og kva står det evt. i kyrkjeboka?

Skrevet
29 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Namnekombinasjonen Elling Monsson ser ut til å finnast svært mange stader, inkludert Viksdalen i Gaular.

Kvar har du opplysninga frå om at Brita var frå Asheim i Gulen? Er det mogeleg å finne vigsla, og kva står det evt. i kyrkjeboka?

Brita var fra Instefjord i Brekke, hun er nevnt i Brekke herred 2, side 309. 

Ifølge noen familietrær på MyHeritage skal vielsen ha vært i 1741 (desember?) i Eivindvik. Jeg har ikke funnet vielsen der, men kan ha oversett den. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Då finn eg dei på høgre side. Elling Monsson og Birthe Larsdtr. Instefjord.

Sogn og Fjordane fylke, Bø, Brekke, Lavik i Gulen (Eivindvik), Ministerialbok nr. A 10 (1736-1746), Kronologisk liste 1741, Side 23
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228330025

Eg finn også denne profilen på Geni:

https://www.geni.com/people/Brita-Lie/6000000046466507110

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Skrevet

Kan dette være Johannes, mulig bror til Elling? Fra MyHeritage

Navn Johannes Monsen Myking (5-Tippoldefar)
Fødsel 1717

Myking, Radøy
Ekteskap Ekteskap til: Guri Knutsdatter Hernar

1748
Død 1777

Hernar, Øygarden
Medlemmer innen familien
Kone
Kone
Kone
Barn
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at eg spør om det kan vere nokon denne slekta i Viksdalen er at eg i følgje DNA er i slekt med tanta til kona mi. Denne tanta Margit Hansine Mikalsdatter Mossestad gift Vedvik 1917-2019 budde i Høyanger.  Det kan tenkes at nokon i denne slekta flytta til Viksdalen der tante Margit vart fødd. Dessuten er det fleire med  sitt opphav frå Viksdalen som i flg DNA er i mi slekt.

No kan det tenkes at det er andre slekter som har havna i Viksdalen for det er ein del uoppklarte slektsgrener, så opplever eg tidt og ofte at det er ikkje alt som står i kyrkjebøkene som er heilt sant. Dvs at sannheten er ikkje alltid slik som det står der.

Endret av Terje Hammer Aarland

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.