Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Torkel Skalpe i Nedre Eiker - død før 1664 - søker mer om hans slekt

Recommended Posts

Skrevet

Jeg holder på å utforske slekten til Ole Østensen Heie i Flå i Hallingdal. Jeg har kommer over en stevning datert 13.8.1664 i Stattholderembetets arkiv, konseptstevninger. Her er alle arvingene etter Ole Østensen Heie nevnt. Jeg har fått "plassert" alle, unntatt ei grein som må være etter ei ikke navngitt datter.

I stevningen oppgis disse:

S: Thorchell Schalpis fordom paa Egger Boende, hanns Effterleffuende børn och Arffuinger, Nemblig Reer Torkelßen paa Wetteren i Asker Sogen boende, Siffuer Torkellßen paa Gesßeberig, Niells Aager paa sin hustru Jøron Thorchelsdatters vegne, Engebret Røgh paa sin quinde Mari Thorchelzdatters vegene, Tore bratten paa Sin hustru Guri torchelsdaters veigne, Kielld Skollpe paa sin quinde Sigri  Thorkelsdatterz veigne, S: Børge Røgs Effterleffende quinde med hiem verende Bøhrn och Arffuinger, Sampt hanns loue paa hans quindes Mari borgersdaters Vegene, Alle Samptligen paa Egger boende, och tillholldende, S Lißbet Thorkelsdoters effter leffende Arffuinger paa Strømbsøen boende, Gunder green I Siigdall paa hanns quindes Kiersti Borgersdotters vegene, S. Jens Rolfstadz effterladene Børn och Arffuinger Nemblig Jakob Skartom, Torger Jenßen Rolstad, och Fingur Jenßen gren I Sigdals prestegield Boende

Jeg har klart å finne Kield 46 Aar på Skalpe i sogneprestens manntall i 1664
(https://www.digitalarkivet.no/ft10041005282057)

Er det noen som vet noe mer om slekten på Skalpe? Særlig interessant er det å få vite navnet på Torkel Skalpes kone, som etter alt å dømme var ei datter av Ole Østensen Heie.

Skrevet

Har dessverre ikke oversikt over Skalpe- slekten. Har kommet over Torkel Skalpe under litt forskning av sagbruk på Eiker tidlig på 1600-tallet.  

Mulig du allerede har funnet dette, men kan nevne:

Borger Skalpe er nevnt blant Allmuen i Eiker i kongehyllinga i 1591.

Torkel (Borgersen) Skalpe finner vi i skattematrikkelen for 1647. Sønnene Borger Rygh og Siver Besseberg finner vi også i denne skattematrikkelen.

Siver finner vi i 1664 manntallet på Besseberg, oppgitt alder er 68 år. Han har sønnen August Siversen.

Skrevet

Takk for svar. Dette hjelper meg et stykke på vei. Siden Torkel Skalpe vel var en sønn av Borger, må det ha vært hans kone som kom fra Flå i Hallingdal og være av min slekt. Ser også at jeg har feiltolket Besseberg med Gesßeberig. Jeg skal fortsette med å se på skifter fra de gardene som er nevnt i håp om at det er noen spor å finne der. 

Skrevet

Dette var spennende å lese, har ikke så mye å bidra med

Men den Børge Røgh (skal vel være Rygh), det skiftes etter han på nordre Rygh 03.01.1667, han kone var Jøran Jakobsdtr Ager ca 1606-1695, de hadde hvertfall 3 barn, Maren d. 1719 g.m Hans Ormsen Loe, Randi og Nils ca 1644

Nils Ager antar jeg er en yngre bror av ovennevnte Jøran J. Ager

Jeg har notert at Torkilds kone navn kanskje var Elen (jeg er litt usikker hvor jeg har det fra, så ikke ta det for god fisk)

Skrevet
11 timer siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Men den Børge Røgh (skal vel være Rygh), det skiftes etter han på nordre Rygh 03.01.1667

Hvor finnes dette skiftet fra 1667? Skifteprotokollene for Eiker, Modum og Sigdal begynner ikke før i 1676.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.