Margareta Edqvist Skrevet Torsdag 11:05 Skrevet Torsdag 11:05 Jag söker information om arkivmaterial rörande inlämnade pass från det geografiska upptagningsområdet för Nasjonalarkivet i Oslo – om jag har förstått det rätt omfattar - Oslo, Akershus och Østfold fylke. Material från Kristiania är särskilt intressant för min forskning. Jag kommer att besöka arkivet i slutet av månaden och försöker därför på förhand identifiera det material som kan vara relevant att gå igenom på plats. Min forskning rör resande, och jag söker därför relativt brett efter personer som har rest genom eller vistats i området. Jag är framför allt intresserad av pass från tiden före 1860, då passtvånget avskaffades. Jag har hittat förhållandevis många passjournaler och passprotokoll av olika slag, men har haft betydligt svårare att hitta de fysiska passen som lämnades in. Det är framför allt detta material jag försöker lokalisera. Jag undrar därför vilka arkivserier, arkivbildare eller volymer jag särskilt bör beställa. Jag har tidigare använt Arkivportalen för beställningar när jag besökt Nasjonalarkivet i Trondheim, men har haft svårare att hitta något denna gång. Jag vet att jag främst bör söka hos Politikammer, politidistrikt och fogderier, men kommer ändå inte vidare. Jag hittade något material från Fredrikstad politikammer, men det borde finnas mer. Tacksam för hjälp.
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå