Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ukjent fargesterk plante/tre

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Vedlagt gårsdagens foto av en ukjent buske/tre som har dukket opp hos meg i løpet av sommeren - foreløpig ? ca 1 meter høy. I tillegg et nærbilde av et løvblad fra busken sammen med et lønneblad. Ifølge google/gemini kan en god kandidat være Sibirlønn/Tartarlønn, evt arten Krossved. Noen med meninger om hva denne fargesterke veksten kan være ?

Endret av Kjell Halvorsen
Skrevet (endret)

Ser at vedlegg ikke fulgte med - forsøker igjenukjentbuske.thumb.jpg.541c37284b257075e2bb93b5b8d22980.jpglnnebladoglvbladfraukjentbuske031026.thumb.jpg.b173fc2db3925cb8b700296b9af2fb70.jpg

Skrevet

Har du prøvd «Artsorakel»? Gir ofte gode svar

Skrevet

Takk for godt tips, Kjartan. Gjorde et oppslag i 'Artsorakel' hvor jeg fant et godt eksempel på 'Acer ginnala' - Sibirlønn. Bladene jeg så der var mer langstrakte og ble avsluttet ganske spisst i forhold til den litt mer avrundete formen i det vedlagte løvbladet. Leter videre !

Skrevet

Jeg holder en knapp på krossved.

Se bilde nede på siden, bladets farge og form.

https://planteportalen.no/busker/krossved-korsved/

Hadde samme opplevelsen der jeg bodde før, trolig en fugl som har spist krossved-bær og "levert" fra en grein oppe i det som ser ut til å være en or.

Skrevet (endret)

Takk for innspill fra dere begge. Tenderer til å være enig med Bent Roger - i linken din synes jeg overgangen mellom blad-delene er mye lik mitt eksemplar. Jeg er absolutt ingen botaniker eller florist, men for meg synes overgangen mellom blad-delene å være mer avrundet enn bildet av tartarlønnen viser. Jeg vil følge med og se når treet vokser - både frukt og stamme kan bli avgjørende for identifikasjonen !

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.