Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding av pantebok i Stavanger i 1854?

Recommended Posts

Skrevet

Forsøk:

[477a]

02 […] Skjøde! Underskrevne Abraham Heldal, Tømmer-

03 mester[?] og boende her i Byen, tilstaaer herved at have solgt, lige-

04 som jeg herved sælger, skjøder og overdrager fra mig og mine Arvinger til Stavan-

05 ger Byes Commune et Stykke Grund af den mig ved Skjøde af 17de Juli 1829,

06 thinglæst 20de s. M. hjemlede Eiendom, Huset No 17 med Grund og øvrige Tilhørigheder, be-

07 liggende ved Valbjerget her i Byen, hvilket Grundstykke – hvorpaa er opsat en til

08 Eiendommen hørende Krambodsbygning danner en Femkant af følgende dimensioner: mod

09 Ost[?] 10-ti-Alen, mod Nord 13 1/2 - tretten en halv - Alen, mod Vest[?] 5 1/2  - fem og en halv

10 Alen og mod Sydkanten 7 syv- og 4-fire-Alen. – Da den omforenede Kjøbesum 150

11 Spd – eet Hundrede og femti Speciedaler er mig betalt, saa skal det ovenfor beskrev-

12 ne Grundstykke for Eftertiden tilhøre Stavanger Byes Kommune som sand Eiendom

13 med de samme Rettigheder og Forpligtelser hvormed det har været eiet af mig. – de

14 nedenfor anførte Forpligtelser dog undtagne. Det bemærkes, at den Grundleie af 24

15 Skilling aarlig, som paafalder Eiendommen fremdeles udredes af min tilbagehavende

16 Deel af samme, og at saaledes denne, ligesaavel som den Eiendommen paahvilende

17 Panteobligation til Sparebanken for 50 Spd. skal være det solgte Grundstykke uved-

18 kommende. Forestaaende til Bekræftelse under min Haand i Overvær af under-

19 tegnede Vitterlighedsvidner. – Stavanger den 14de August 1851. –

20 Heldahl. Til Vitterlighed Werther. P. A. Pedersen. –

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.