Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Østen Høljesen født 1771 i Tinn, Telemark hvor tok han veien?

Recommended Posts

Skrevet

Dette innlegget gjelder samme person som dette.

Østen Helgesen, født ca. 1771 og død før 1817. Men hvor? Viet i Andebu i Vestfold med Margit Jakobsdatter 1794.

Jeg prøver denne vrien for om mulig lokke noen som kjenner øvre Telemark på banen.

Østen Høljesens dåp nr. 87 på høyre side.

https://goto.digitalarkivet.no/kb20061211340007

Han er ikke funnet som død liten/ung fram til folketellingen 1801 hvor han ikke finnes i Tinn. Og han er ikke nevnt i Tinn soga sammen med foreldrene på Rollag.

Mvh Ove Gunnar

Skrevet

Jeg finner ham heller ikke konfirmert på Tinn, og heller ikke noe skifte etter noen av foreldrene hans. Det er ganske mange som forsvinner "ut i løse luften" fra Tinn på denne tiden, d.v.s. at en hverken finner dem gravlagt, konfirmert eller i senere lokale kilder. Det faktum at det var en yngre bror som overtok gården, kan tyde på at han døde ung. I følge bygdeboka fikk denne broren skjøte i 1807. Jeg ville ha sett på det skjøtet om hvem det var som ga ham skjøtet. Hvis det der er liste opp de kjente søsknene, kan en være ganske sikker på at Østen ikke levde da.

Vær også obs. på at det ble født en navnebror på en av de andre Rollag-gårdene i 1772, men han døde alt i 1774.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.