Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2522] Jørgen Thormøhlen (Hamburg 1640-København 1708)/Gi

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ovennevnte Thormøhlen var jo i sinn tid en stor mann i Bergen. Men hvor finner jeg mer om hans forfedre? Jeg kan heller ikkke finne hans ekteskap med Giertrud eller hans barn i Digitalarkivet, selv om jeg har noen fra annet hold.Nå er nok arkivene fra den tid ikke så gode og kanskje ufullstendige? F.eks. kan jeg jo lure på om følgende i 'Døypte i Bergen 1668-1815' er 'min' Jørgens barn - i tilfelle han ikke kalte seg Thormøhlen da:37376: Giertrud f. 1672 med far Jøregen Thomesøn 37921: Jørgen f. 1676 med far Jørgen Pedersøn eller 596: Jørgen med far Jørgen, gullsmed (men det var vel ikke Thormøhlen?)

• 1 måned senere...
Gjest Øystein D. Stiansen

I en artikkel om reperbanene i Sandviken, Bergen, er også Thormøhlen nevnt. Omtalen er ikke stor, og det er kanskje ikke noe nytt der, men dersom du vil lete dette opp, finnes den i :Bergens Historiske Forening, Skrifter, 1999,side 170 i en artikkel av Christopher Harris (bl.a. side 170). Harris henviser dog til Fossens arbeid, så verdien er kanskje ikke så stor?mvh Øystein D. Stiansen

• 3 år senere...
Gjest Kari Larsen

Det må nok i tilfelle være en sønn, med den fødselsdatoen. Men han hadde visst bare en sønn, også kalt Jørgen, født 1683 i Bergen. Jeg har også 6 døtre.Jørgen den eldste hadde visstnok også en bror, Hinrich, død 1686, og begravd i Mariakirken, Bergen. Men om han hadde etterkommere, vet jeg ikke.Vet du hvor Friderich Amandus er født?

• 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Rundt 1700 lever en familie Thormöhlen i Sverige, jeg vet ikke hvor. Kjent for meg er:Lorentz T, død 1723, g.m. Maria Tham, 1660 - 1733, med datter Christina Maria, ca.1690 - 1737, g.m. Johan Adam Petersén, 1676 - 1740.Deres dattersønn Johan Adam Grill gifter seg med en Christina Maria Thormöhlen. Hennes foreldre er for meg ukjent, men hun er vel atter all sannsynlighet av samme Thormöhlen-familien.I samme tidsrom lever i Bergen en Jørgen Thormøhlen, født i Hamburg 1640, død i København 1708. Jørgen T. er en berømt handels-,industri- og finansmann i Bergen.I Hardanger lever så Joachim Thormøhlen, antakelig født noenlunde samtidig med Lorentz og Jørgen, med etterslekt i Ulvik/GranvinKan det være en forbindelse mellom Lorentz T. i Sverige og Jørgen og Joachim T. i Norge ?Er det noen som kjenner til bakgrunnen til disse Thormöjlen-slektene ?

• 2 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Til utgangspunktet: en (vi) finner mere om Thor Møhlens forfedre i utenlandske arkiver, f eks i Hamburg. (Nei, ikke på internett.) Det som nå trengs, er flere som arbeider med originalt arkivmateriale. Idag er forholdet mellom dem som gjør nettopp dét, og dem som spør, som 1:100.

• 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.