Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#7534] Når barn døde i mors liv/dødfødsel

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei!Jeg undrer om noen kan gi meg svar på følgende: i tidligere tider - eks. 1800 tallet - når et barn var dødfødt, eller døde ved fødselen - hvordan var praksis for jordfestelse? Skulle fødselen/dødsfallet registreres? Hvem, hva, hvor?Takk for hjelp!Hilsen I-Lise

Gjest Bjørn Davidsen

Svaret på dei to siste spørsmål er nok: Ja, av prest og i kyrkjeboka. Men kor i kyrkjeboka du finn slikt, er nok meir variabelt. Det mest sannsynlege er at du finn det under døde, men eg ville nok sjekka både døde og fødde.

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Takk for raskt svar, men spørsmålet mitt er knyttet opp til temaet på generell basis - jeg leter ikke etter spesielle personer.Om en kvinne mistet barnet sitt under svangerskapet, hva da?I-L

Gjest Inger Tysland

Det går litt fort noen ganger.Dødfødte og døde under fødsel ble lagt sammen med en ukjent i dennes kiste, men ble alltid registrert som dødfødt hvis svangerskapet var kommet så langt at det ikke ble regnet som abort; før 7. måned.

Gjest Sissel Endresen

Du har jo fått mange fine svar, men jeg vil bare si hva jeg har sett. I kirkebøker som jeg har sett i så er det som tidligere et register over dødfødte barn i kirkeboken. Men du kan da se etter morens sitt navn for det har jeg sett oppført flere ganger. At det f.eks. har stått NN.Nilsens ufødte datter.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.