Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8161] Marie Tormoesdatter Sogn, i Lardal i Vestfold.

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Marie Tormoesdatter Sogn - også skrevet som Tormodsdatter - levet fra omkring 1777 til etter 1820, kanskje til 1846, i Lardal i Vestfold. Hun var gift 3 ganger og alle hennes vielser er funnet i kirkebok for Lardal. Men hvor var hun fra? Hun er ikke funnet døpt i Lardal, så kanskje var hun fra et av nabosognene? Noen der ute som har truffet på henne?Hennes 3 ekteskap: g.(1)m. Gulbrand Hansen Haugen 1805, ingen barn, g.(2)m. Mathis Olsen Lie 1808, 5 barn, g.(3)m. Nils Christophersen 1820, ingen barn. Hennes alder ble ved den siste vielsen angitt til 43 år.MVH Hans

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Min tippoldefar het Agrim Lasseson Hillestad, og var født i Lærdal i Sogn og Fjordane. Ifølge kirkebøkene,var han født i 1829. Han var gift med Ragnilda Iversdatter, Datter av Ivar Kristenson Kyrkjeteigen. Jeg leter etter foreldrene til Agrim, hittil uten resultat. Faren må nødvendigvis hete Lasse og var fra gården Hillestad i Borgund, Lærdal. Noen som har noen tips?

Gjest Hans Mathisen

Til Kristian:Ja, jeg er oppmerksom på denne Marie på Kråkemo, og jeg er enig i at dette mest sannsynlig er den Marie Tormoesdatter jeg leter etter opphavet til. Også fordi forloverne i hennes 3 vielser kommer fra gårder i Kråkemos nabolag. (Jerpeland, Brandsrud, Lie). At hun kalles Sogn må vel helst bety at hun på et tidspunkt har vært i tjeneste der. Dessverre har det hittil ikke lykkes å finne hennes dåp. Har nettopp nå lett, men forgjeves, i kirkebøkene for Hedrum og Stokke, som jeg tilfeldigvis har i huset nå. Men det finns jo flere muligheter innen Vestfold. Har også tatt frem alle menn som heter Tormoe/Tormod i Vestfold, og den eneste i nærheten av Lardal av noenlunde rimelig alder synes å være Tormoe Christophersen på gården Sørum i Våle, 51 år. Han kan teoretisk tenkes å være Maries far, men selvfølgelig kan hennes far også tenkes å være død før folketellingen i 1801.Er det noen som kan sjekke kirkebok og/eller bygdebok for Våle og se om denne Tormoe hadde en datter Marie født omkring 1777?MVH Hans

Gjest Hans Mathisen

Om vi beveger oss litt utenfor Vestfold, finner vi også 3 stk. Tormo/Tormoe i Telemark av en slik alder i 1801 at de kan tenkes å ha fått en datter Marie omkring 1777. Disse er:1. Tormo Hanssen, Huusmand, 84 år, Enkem. 1 gg, Lever af Pladsen ('pladsen houkaas'), under gården Kieldal i Tuddal sogn, Hierdal (Hjartdal).2. Tormoe Olessen, Mand, 58 år, i 1. ægteskab, Huusmand med lidt jord, under gården Limie Nordre i Gjerpen.3. Tormo Jonssen, Hosbonde (!), 71 år, Givt 1 gang, Lever af gaarden, på gården Lii i Gransherad.Om noen har tilgang til de respektive kirkebøker/bygdebøker og kan sjekke om noen av disse fikk en datter Marie/Maria/Mari omkring 1777, ville jeg være svært takknemlig.MVH Hans

Gjest Hans Mathisen

Marie Tormoesdatter fikk i sitt 2. ekteskap (med Mathis Olsen) 5 barn. Det yngste barnets navn var Timan. Alle de 4 eldre barna synes oppkalt etter slektninger av Mathis, så kanskje Timan er en oppkalling av en av Maries slektninger? Jeg ser av FT 1801 at Timan/Timand er et ganske hyppig forekommende navn i Lardals nabo-prestegjeld i nord, Sandsvær, mens det er nærmest fraværende overalt ellers. Kanskje burde man derfor regne med en viss mulighet for at Marie kan være født i Sandsvær?Om noen har tilgang til kirkebok for Sandsvær for tiden omkring 1777, ville det vært flott å få vite om Marie finnes døpt der.MVH Hans

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Ketil! Jeg hadde ikke fått med meg at døpte i Sandsvær var tilgjengelig på DP. Men så kan vi altså trolig se bort fra Sandsvær, mens Våle fortsatt er en spennende mulighet. Våle ligger jo også i 'nabolaget' av Lardal i Vestfold. Håper fortsatt på innspill til denne saken! MVH Hans

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.