Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8341] Det finnes ikke i Ordlista

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose
Skrevet

Foelgende betegnelsene kunne jeg ikke finne i ordlista deres:inderstflk, kularbeidsmand, loesarbeider, graastensmurer.Kan dere forklare hva det betyr?

Gjest Ketil Firing Hanssen
Skrevet

Inderstflk (Innerstfolk) se 'innerst' i ordlista Kularbeidsmand (Kullarbeider) = Coal worker Løsarbeider = Day worker Graastensmurer = Mason, bricklayer

Gjest Barbara Lose
Skrevet

Jeg lurte paa om en graastensmurer arbeidet kanskje bare med naturlige materialer, f.eks. granitt, gneis osv.

Gjest Jan Oldervoll
Skrevet

Barbara har heilt rett når det gjeld gråsteinsmuraren. Elles er kanskje day labourer ein litt upresis omsetjing av løsarbeider: Ein lausarbeider er ein som tek 'alle' slags arbeid, men kan gjerne bli hyrt for ein lengre periode. Men forskjellen frå dagarbider til løsarbeider er liten.

Gjest Barbara Lose
Skrevet

Mange takk, begge to!

• 3 uker senere...
Gjest Barbara Lose
Skrevet

En av anene mine var tjenestedreng (Ft 1801). Som yrke finner jeg oppfoert 'Enroull. Mat.'. Hva betyr det?

Gjest Yngve Nedrebø
Skrevet

Enroull. Mat. må nok være innrullert matros, en mann som kunne skrives ut til orlogstjeneste, og som vil være å finne i innrulleringssjefens hovedruller.

Gjest Barbara Lose
Skrevet

Takk for opplysningen! B. Lose

• 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose
Skrevet

I FT 1801 finner jeg en av forfedrene mine i Aalhuus/Julster (Gard Böe Nedre): Sören Knudsen, Bonde og gaardbeboer og daegn i kaldet. Hva betyr denne siste betegnelsen? MvH Barbara Lose

Gjest Yngve Nedrebø
Skrevet

Degn = dansk for klokker.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.