Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10085] Gården Rambloe i MT 1701 for Røros

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Knut Bryn som har digitalisert manntallet, anfører at det kunne foreligge en forbytning av gårds- og etternavn. Jeg har relativt lenge visst at Ryen er det riktige etternavn. Peder Jonsen Ryen som bodde på Rambloe i 1701, var sønn av Jon Hendrichsen Ryen og en bror av Hendrick Jonsen på Setteråsen.Jeg nærmest 'snublet' over Rambloe i Rørosboka da jeg lette etter noe annet. Rambloe var et eldre navn på Strømmelia (Rørosboka bind 3, side 437). I 1654 festet Ole Tarildsen en vold som ble kalt Rambloe. Denne ble i 1690 overtatt av hyttskriver Rasmus Schjelderup. Da han døde i 1696, ble stedet solgt til Peder Jonsen Ryen son vel bodde her frem til død i 1713. Han hadde før bodd i hus 144 på Flanderborg.Men jeg lurer fortsatt på hvorfor stedet ble kalt Rambloe. Den opprinnelig setervollen kunne vel ha sitt navn etter gården Rambloe i Holtålen. Denne tror jeg i 1666 er å finne under navnet Ramnum eller er dette Rambloe i Røros fra 1701? Brukeren heter Ole og har en sønn Israel. (Det finnes en Israel Ramnum i relativt passende alder på Røros i 1701!)Rørosboka bekrefter at også navnet Ramnum er brukt om stedet, og jeg har sett i kirkebøkene at etternavnet finnes fra 1727 og utover.Til slutt vil jeg tilføye at en gård i Holtålen heter Ramboe i 1801. Oluf Rygh bekrefter at gården heter Rambloe.

Gjest Knut Bryn

Takk for informasjonen, Astrid. Min kommentar var utelukkende basert på det faktum at Ryen er et velkjent gårdsnavn i Røros mens en gård i Holtålen heter Ramblo. Jeg fant ikke sistnevnte gårdsnavn i Røros, og dine opplysninger er jo derfor meget nyttige. En ny versjon av manntallet vil nok dukke opp om ikke lenge.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.