Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10321] Anna Susanne Pedersdtr. Lehn gift med Christian Dominicus Schnell.

Recommended Posts

Christian Dominicus Schnell født ___ 1758, på Bolstad bnr. 9, Gulbrandsgarden, Luster og døpt 25 nov 1758 i Forthun kirke, Luster, var med foreldrene til Bergen.Konfirmert Domkirken 1774, 17 år (Christian Mænichus Schnel) bor hos foreldre. Giftet seg 1. g. 25 mai 1783 i Bergen , Korskirken Sogn (Lysningsdag 29.11. 1782) med Anna Thomasdatter født 1753 i Stavanger (Stavang?). De fikk ett barn 12 jul 1783 som døde samme dag. Anna Thomasdatter døde 12 jul 1783 fra Rode 11, nr. 168 (Bratlandsmuget), antagelig da i forbindelse med fødselen.Christian Dominicus Schnell giftet seg 2.gang: 4.nov 1787 i Bergen , Korskirken Sogn med Anna Susanne Pedersdtr. Lehn født 1761 (Ut fra folketellingen 1801, da var hun oppført med 40 år)Soli har også anført: gift 2. gang i Korskirken 04.11.1787 med pige Anne Susanne Lehn, Lysningsdag 11.10.1787. Første barn født 14.12.1787 Har sett i boken over – Forlovererklæringer nr. 1 1776 - 1861 - for Korkirken. Fremgår ikke noe her om foreldre.Ved dåp i 1790 av Peter Andreas Schnell er moren benevnt som Susanna Lind.Jeg har ut fra de vinklinger jeg har tenkt ut, søkt etter denne Anna Susanne Pedersdtr. Lehn / Susanna Lind. Hvor var hun fra, og videre bakover på henne opphav. Hun er min tipptipp oldemor.Er det noen som kan hjelpe med Anna Susanne Pedersdatter Lehn ?

Gjest Lars E. Øyane

Eg er ogso oppteken av å finna svar på dette spørsmålet og har spekulert på følgjande:Christian Dominicusson Schnmell hadde ei søster Kirsten eller Kirstine Dominicusdotter Schnell, døypt i Bergen 2.9.1761 og d. same stad 26.5.1811, som 20.7.1794 gifte seg med ein enkjemann Hartvig Pederson, som òg skal ha vore omskriven som Hartvig Pederson Lind. Hartvig var skoflikkar i Bergen og vert i 1801 sagt å vera 62 år, ein alder som godt kan vera noko 'overdriven'. Kan Hartvig ha vore ein bror eller halvbror av Anna Susanne?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.