Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11564] Aasmund Olsen f. 1774 gift med Anne Telliksdatter - 1.mars 1803 i Hitterdal

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Søker info om dette paret for en Canadisk venninne. Anne Telliksdatter vet vi lite eller ingenting om fra tiden før giftermålet i 1803. Men, det er vel trolig hun som er på Ryen i Hitterdal ved tellinga i 1801. Aasmund og Anne får minst fem barn i tidsrommet 1803-1820. - Ole 1803, Halvor 1806, Ingeborg 1811, Helge 1814 og Hans 1820. Noen av barna skal være født på en plass kalt Skogen. Men, jeg har nå gått meg vill i bygdeboka og returnert kirkeboksruller og har dermed pådratt meg et aldri så lite problemAasmund Olsen er født på Brendemoen i 1774 (Hitterdalsboka s.354)og er vel på Graver i Hitterdal ved tellinga i 1801. Han var sønn av Ole Olsen og Ingrid Tovsdatter. Denne Ole Olsen var født på Granabæk under Tubaas i 1727.Her kommer da spørsmålene; Vet noen noe om Anne Telliksdatter sitt opphav ? Er nevnte Brendemoen i Heddal eller må jeg ut av Hitterdalsboka ? Ting kan tyde på det.Vi kan vel si det sånn at her er all info om både aner og etterkommere kjærkommen informasjon for en hyggelig dame i Canada.mvh. Tor Kenneth

Gjest Ole Bjørn Darrud

Skogen er en plass under Graver i Heddal. Brendemoen er en plass under Melaas i Heddal.Kirkebok Heddal: Gifte 1.11.1803 Ungkarl Aasmund Olsen og Pigen Anne Telleksd.. Caut. Leiw Rye og Ambros RyeKonfirmerte 1797 Anne Telleksdtr Graver, 16 år , nr 20 av 44.Jeg kan ikke finne Anne Telleksdtr døpt i Heddal 1778 - 1883.Tallak/Tellek ser ut til å være et utbredt mannsnavn i Seljord, Kviteseid, Fyresdal i denne perioden.Mvh Ole Bjørn

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.