Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12005] Gasmann-Asker-Dikemark Jernverk

Recommended Posts

Gjest Knut Thorvaldsen

Kan noen som har kirkebøker for Asker undersøke om Jan Gasmann og Randi Engebretsdtr. fikk sønnen Jon døpt i Asker 3. oktober 1731 og om de fikk flere barn der. Ble de gift der? Var han på Bærum Verk eller Dikemark Jernverk? I 1698 kommer Johan Hansen Gasman fra Sverige til Dikemark Jernverk. Kjenner noen til hans videre skjebne. Er det hans sønn den Hans Johansen Gasmann som dør på Kongsberg i 1742. Alle opplysninger om disse er bra. Mvh Knut

• 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar opp igjen denne gamle tråden, Knut, fordi jeg nettopp har sittet og sett gjennom mikrokort fra Asker (Asker Mini 1 1726-1744). Dette er en kirkebok som er temmelig usystematisk ført, og enkelte sider er dessverre nesten uleselige på mikrokortene. Nå er dette i mellomtiden muligens gammelt nytt for deg, men la meg nå likevel referere det jeg fant av dåpsinnførsler:10/10 1729: Jan Gasmans barn ved nafn Julius.18/10 1730: Jan Gasmans barn paa Wærket nafn Julius.8/10 1731: Jan Gasmans barn fra Wærket - Joen.St. Michels Dag 1734. Døbt i Asch. Kirke. Jan Gasmans Datt. (Kjesti) fød d. 26de 7ber. Fad: Kari Povelsd., Kari Cornelii D., Hans (L)oumand, Gulbrand (...ters), Hejn Larsen (?).mvh Oddbjørn

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så langt jeg kan se, er ikke Jan Gasman og Randi Engebretsdatter gift i Asker verken i 1726 eller senere (Asker Mini 1 starter i 1726). De er heller ikke gift i Bamble, der Jan Gasman bor i hvert fall t.o.m. 1722, og Jan Gasmans forrige hustru, Anne Trondsdatter ser ikke ut til å være begravet i Bamble. Konklusjonen må vel derfor bli at Jan Gasman er blitt enkemann i Asker en eller annen gang i perioden 1723-1725, og at han da nokså raskt har giftet seg der med Randi Engebretsdatter.Siden det vel nå er nokså opplagt at Johan og Jan Gasmann er samme person, må 'Wærket' være Dikemark Verk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.