Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12211] Avansert søk i Diplomatarium Norvegicum

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er riktig at dokumentasjonsprosjektet har gjort diplomatariet tilgjengelig på nett. Dette skjedde vel allerede i 1996-1997 (i hvert fall en god stund før årtusenskiftet, da serveren ble rammet av et 'overgang til år 2000'-problem og var ute av funksjon i halvannen måned).Et av flere problem er vanskene med å søke i brevteksten, da søkeprogrammet sliter med bokstavene ð og þ. Ja, i tillegg er endel av diplomene for dårlig skannet, slik at teksten er brutt opp, eller bokstaver forvansket. Og søker man etter navn vil man aldri være helt sikker på å kunne gjøre noe uttømmende søk, da variasjonene i stavemåtene på navn gjerne er for mange til at elektroniske søk kan erstatte det trykte diplomatariets navneregister (som dessverre ikke er lagt ut på nett).Mitt råd er å bruke nettutgaven av diplomatariet med vett. Samtidig vil jeg understreke at vi i Norge er i en rimelig unik situasjon, da denne type middelalderkilder (spesielt for 1400/1420-1530/50) ikke engang finnes trykket i Sverige og Danmark. Våre naboland har nemlig fulgt andre utgiverprinsipper.mvh Are

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Hei Are.Takk for nyttige opplysninger. Det er en del år siden jeg drev aktivt med å forske på middelalderslekter. Jeg har konsentrert meg om 17,18 og 1900 tallet i de senere årene. Ved å legge inn fornavn, etternavn, gårds- og stedsnavn på sammendraget og brevteksten, har jeg funnet masse interessante brev.Jeg synes det er flott hjelpemiddel og alternativet er å bla gjennom 21 tykke bind med brev.Hilsen Ellen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.