Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12720] Anton Edvard Mikalsen, født Oslo 1837

Recommended Posts

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg er på jakt etter foreldre og søsken til Anton Edvard MIKALSEN.Anton Edvard skal ha blitt født i Christiania 20 september 1837 av foreldre Mikael Jensen og Anne Mathea.Fødselsdatoen har jeg funnet på hans konfirmasjon i Blaker kirke 29 aug 1852. Jeg har ikke klart å finne hans dåp ved besøk på Riksarkivet.Jeg finner Anton Edvard i folketellingene for 1865, 1875 og 1900.1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=n&filename=arkivverket/ft1865/f60227&variabel=15&postnr=2424&fulle=true&spraak=>Lenke1875: Lenke1900:

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Dag! Da har du nok noe å gjøre neste gang på RA og: Fra Familysearch: (uttrekk av kirkebøkene),ANTON EDVARD MIKKELSEN Male Event(s): Birth: Christening: 08 OCT 1837 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Death: Burial:Parents: Father: MICHAEL JENSEN Family Mother: ANNE MARIE GUDE

De fikk forresten en datter og:(også fra familysearch)JENSINE ALBERTINE MIKKELSEN Female Event(s): Birth: Christening: 17 APR 1843 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: MICHAEL JENSEN Family Mother: ANNE MARIE GUDE C424657 1836 - 1850 0255748

Du får nok mye å gjøre du, på neste RA-besøk :o)Igjen Familysearch, uttrekk av kirkebøker: MICHAEL JENSEN Male FamilyEvent(s): Birth: Christening: Death: Burial:Marriages: Spouse: ANNE MARIE GUDDE Family Marriage: 24 JUN 1836 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg har lagt ut et lite bilde fra kirkebok i Blaker.http://home.eunet.no/~hoffern/bok.htmJeg prøver å tyde Michaels yrke, men er ikke så flink til å tyde dette.Har en mistanke om at Michael er danske?Anton Edvard sin mor oppgis til å hete GUDE. Hvor kommer GUDE-navnet fra?Dag Hofsødegård mail: fetslekt@yahoo.no

Gjest Nina Heia

Hei DagDu finner en Anne Marie Gude på digitalarkivets side over konfirmert i Akershus slottsmenighet17.4.1814 Anne Marie Gude – Vaterland Står dessverre ikke noe om hvem foreldrene er[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=akkf810&variabel=0&postnr=605&fulle=true&spraak=n>Lenke Du finner også over døpte i Aker 1828 – 1834 1828 Peter Jacob Juliusforeldre Niels Jensen Vigerløv og Anne Marie Gude

• 2 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Etter noen turer på Riksarkivet kan jeg nå opplyse om følgende:Anton Edvards far, Michael Jensen, ble født i Norderhov i 1807. Foreldre var Jens Fredriksen og Maria Hansdatter. Vi finner flere av Michaels søsken i folketellingen for 1801 påLenkePå folketellingen finnes også far av Jens Fredriksen. Jeg fortsetter nå søket etter Moren til Anton Edvard, Anne Marie Gude.Jeg tror hun er født 1799-1800 i Holmestrand, født utenfor ekteskap med far Albrecht Gude, kjøbmand fra Moss. Dette er noe jeg får sjekke på Riksarkivet neste gang.Anne Marie var i alle fall gift 3 ganger. Først 3 nov 1820 i Botne kirke med Nils Jensen, deretter 24 jun 1836 i Oslo Domkirke med min 2xtipp-oldefar, og siste gang 10 jun 1855 i Oslo Domkirke med Johan Monsen.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Gjest Dag Hofsødegård

På turen til Riksarkivet lette jeg også raskt etter en søster til min 2xtipp-oldefar, Jensine Albertine, som skal være døpt 17 apr 1843 i Oslo Domkirke, men hun fant jeg ikke i farten. Jeg får lete etter hun senere også :=)Dag H

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jensine Albertine, født 26.01.1843, døpt 17.04.1843 i Vor Frelsers kirke, foreldre Dagleier Michael Jensen og hustru Anne Marie Gude i Vaterland, faddere Elen Pedersdatter, Pige Ingeborg Olsdatter, Peder Larsen, Dagleier Jens Hansen og Tjenestekarl Ole Larsen (Oslo Domkirke Mini 12 1837-1845 7/17 p.393-394 no.76). Jeg er ikke 100% sikker på dagleier, men finner ikke noe bedre alternativ (og dem var det i det minste mange av).

• 3 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg får slå opp i Historisk leksikon for å se hva Canthugger betyr. Jensine Albertine døde forøvrig 17 dec 1844 (Oslo Domkirke Kirkebok 1833-1846, Mini 24 , Kort 14/17, side 933, no 206Takk til alle som har hjulpet meg så langt.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.