Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13471] Hansine Albertine Hansdatter,Bergen,konfirmasjon.

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Er det noen som har tilgang til kirkebøkene over konfirmerte, ev. Nykirken, Korskirken eller Fana ? Det gjelder en Hansine Albertine Hansdatter som ble født på Askøy i 1833. Hun skal da ha blitt konfirmert rundt 1846-48. Mest sansynlig i Nykirken - da hennes datter ble døpt der i 1859. Muligens kan også i Korskirken være aktuell. Hun dukket opp igjen Fana i 1860 - derfor kan hun også ha hatt en oppvekst i Fana

Gjest Svein Atle Stendal

De opplysninger jeg har om Hansine er at hun er født i oktober 1833 på Askøy. Moren het Maria(e) Ni(e)lsdatter. (Forøvrig ukjent opphav og hvordan det gikk videre.)Faren het Hans Absalonsen som forsvant en gang på 1840-tallet i Farsund. Det er stille om Hansine inntil 1859 da hun føder en jente i Bergen. Hun blir straffeforfulgt like etter for et eller annet. I 1861 blir hun gift med enkemannen Johannes Svendsen Stenedal i Fana. Hun har da vært pike på gården inntil da. Hansine døde i 1884. Det viktigste for meg er å finne ut hva som skjedde med henne mellom 1833 og 1859. Da håper jeg at jeg finner ut om moren hennes , Maria Nielsdatter, samtidig.

• 3 år senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Nå har jeg endelig funnet ut at Hansine ble konfirmert i Fana kirke 21. april 1850 (Fana ministerialbok , konfirmerte 1849-1850 s.15 nr.42). Da var hun allerede kommet til Stend, muligens på 40-tallet. Men hva står under 'Christendoms kundskab og flid' ? Når nå Hansine er blitt lokalisert til Fana før midten av 1800-tallet - er det noen som kan kaste et lys over moren, Marie Nilsdatter, sin bakgrunn ? Kanskje hun også er en opprinnelig fanabu som ble født rundt 1810 + . Mvh Svein Atle.

Gjest Rune Thorstensen

I følge avskrift av kirkeboka for Askøy ble Hansine Albertine f. 16.10.1833 og døpt 27.10 samme år. Foreldrene var ungk. og skreddersvenn Hans Absalonsen Strudshavn og Marie Nielsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.