Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Just /Abel -Kristiansand

Recommended Posts

Skrevet

Den 10 jan. 1764 er der innført i Christiansand Kirkebok en dåp, barnets navn er Anne Kristine.

Foreldre er: Lorentz Just og Anne Cathrine Abel.

Han med navnet Just, tror jeg ikke skal bli vanskelig å fange opp, mulig sønn av Christen Nielsen eller Knud Nielsen Just?

Da er det mere innfløkkt hvem denne Anne Cathrine Abel er datter av, Kan ikke finne ut at hun er datter av Ole Sørensen Abel og hans hustru

Birte Marie Jacobsdatter Gierdall.

Er det noen som har et gått tips.

Mvh. Torleif Odland

Skrevet

Ja, har vist observert dette engang, men Christian Olsen Rosenvold Abel sin hustru, finner en i kirkeboken for Kristiansand, fødd 30 juli 1767, og viet i byen den 11 februar 1790. Men jeg vil nok foretrekke den som var fødd i 1767 Ann Mary, alderen tatt i betrakning. Og der finnes bare en Birte (Bente)Marie Jacobsdatter Gierdall nevnt i kirkeboken, anntar derfor, at dette tallet er fra folketellingen i 1801.( der hun er nevnt som 28 år)

Torleif

Skrevet

Lorentz Just og Anna Cathrine Abell døper sønnen, Mattias Abell f.19/10 1757 i Kristiansand.

Blandt fadderne finnes Peder Hierdenaal. (Slektning)? Litt usikker på min egen tyding.

Paret får forøvrig flere barn i Kristiansand.

Skrevet

Jeg ligger meg flat Linda, der står Juel og ikke Just.

Er det Juel du også har funnet Cathrin tro? Det eneste som jeg synest var litt

artigt var en fadder med navn Peder Gierdall (Hierdall) familie innad til Abel.

Torleif

Skrevet

Blandt døpte i Kristiansand finner jeg Procurator Mathias Abel, som fadder flere ganger i Christiansand.

31/1 1739

31/5 1740

27/4 1741

4/12 1747

Mad. Anne Sr. Mathias Abels er også fadder ved flere anledninger.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.