Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oppslag: Sogn og Fjordane, Stryn, Davik

Recommended Posts

Hei.

Går det an å finne opplysninger om baker Reidar Dybesland i Stryn? Eventuell informasjon vil være av interesse.

Event. privat etendre alfakrøll online dott no

Følgende fra teksten til et foto på nettet:

[Foto]: Portrett, Davik Indre 1930

Fostersonen, Reidar Dybesland kom til Davik på 1920 talet og vart seinare bakar i Stryn. Hilda budde i Bergen. Kristian er far til Anna Karen Bakke, eigaren av bileta.,. , / Personar: Framme frå v: Knut P. Indredavik, fostersonen Reidar Dybesland og Anna H. Indredavik. Bak: Borna til Knut og Anna, Kristian K. Indredavik og Hilda Indredavik.

Hei.

Går det an å finne opplysninger om baker Reidar Dypesland i Stryn? Eventuell informasjon vil være av interesse.

Event. privat etendre alfakrøll online dott no

Følgende fra teksten til et foto på nettet:

[Foto]: Portrett, Davik Indre 1930

Fostersonen, Reidar Dybesland kom til Davik på 1920 talet og vart seinare bakar i Stryn. Hilda budde i Bergen. Kristian er far til Anna Karen Bakke, eigaren av bileta.,. , / Personar: Framme frå v: Knut P. Indredavik, fostersonen Reidar Dybesland og Anna H. Indredavik. Bak: Borna til Knut og Anna, Kristian K. Indredavik og Hilda Indredavik.

Her er i alle fall familien Indredavik i 1910

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036739000593/

Hvor gammel omtrent er Reidar på bildet fra 1930?

Grethe

Reidar Dybesland var ein av mange "bygutar" som kom til Davik på 1920-talet. Om dei kom frå Oslo eller Bergen, veit eg ikkje, men dei var fødde mellom 1915 og 1920. Eg vil ta nokre telefonar og sjekke dette.

Reidar Dybesland kom nok fra Oslo, men når og i hvilket kirkesogn han er født, vet jeg ikke. Fint om du, Gunnar, finner ut noe mer på en eventuell ringerunde.

Når jeg søker på etternavnet Dybesland (skriver han det Dypesland eller Dybesland?), synes jeg det opptrer mest i Vest-Ager: Kristiansand og Finsland blant annet. Tror det er en gård Djupesland i Finsland.

Er jeg helt på jordet nå?

Grethe

Når jeg søker på etternavnet Dybesland (skriver han det Dypesland eller Dybesland?), synes jeg det opptrer mest i Vest-Ager: Kristiansand og Finsland blant annet. Tror det er en gård Djupesland i Finsland.

Er jeg helt på jordet nå?

Grethe

Det er helt riktig observert, denne mannens forfedre kommer derfra og beholdt likevel etter å ha flyttet vekk gardsnavnet Dybesland med b (ikke -p som det feilaktig ble i overskriften) som etternavn.

Eg trudde eg hadde fått litt meir opplysningar enn eg gjorde,...

men Reidar Dybesland gjekk i bakarlære hjå Knut Ødven på Sandane, truleg etter krigen, vart bakar i Stryn på 50-talet, flytte til Oslo og var ei tid konditor på Skansen. Mot slutten av 1950-talet flytte han til Danmark, og vart funnen drukna ved Nyhavn ca. 1960. Han var ugift og hadde ikkje barn. Han var ein habil trekkspelar.

Eg trudde eg hadde fått litt meir opplysningar enn eg gjorde,...

men Reidar Dybesland gjekk i bakarlære hjå Knut Ødven på Sandane, truleg etter krigen, vart bakar i Stryn på 50-talet, flytte til Oslo og var ei tid konditor på Skansen. Mot slutten av 1950-talet flytte han til Danmark, og vart funnen drukna ved Nyhavn ca. 1960. Han var ugift og hadde ikkje barn. Han var ein habil trekkspelar.

Tusen takk for disse opplysningene. Det gir et innblikk i hans liv og endeligt.

Hei igjen. Nå har jeg funnet han født og døpt på Rikshospitalet i 1920: Reidar Johannes Dybesland. Finner at han er nevnt i dødsannonsen til søsteren Johanne i 1962. Har dessuten fått opplyst at han var baker/ konditor, og i en (ukjent) anledning nevnt i Larvik i 1965.

Det hadde vært kjekt å finne frem til mer nøyaktig når han døde.

• 8 år senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.