Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifte 1771 - Ytre Sogn sorenskriveri

Recommended Posts

Det skiftes etter enkekone Ana Catarina Blege 25. juni 1771. Jeg leser navnet på hennes mann som (?) Bentzen - stemmer dette?

Det står også to navn til umiddelbart etterpå - Jon Rognaldsen og Rognald Jonsen på Ohnstad, men jeg får ikke helt tak i hvilke relasjoner disse har til avdøde.

Høyre side, nr. 8: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 8b , 1766-1772, oppb: Statsarkivet i Bergen.

...hvis Arvinger er hendes Datter Anna Bentzen. Medhavende lenssmanden Jon Rognaldsen Ohnstad og Rognald Jonsen ibidem.

Avdøde var jo enke, så navnet på hennes før avdøde mann står ikke nevnt - ikke her i begynnelsen, i det minste. Jeg har ikke lest hele.

Om Jon og Rognald Ohnstad var slektninger av avdøde, vet jeg ikke, men det er vel sannsynlig at de bare var "tilstedeværende" i forbindelse med skifteforretningen.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.