Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Frostaboka Bind II, Torber Olufsen Hegge født 1650? Hvor??

Recommended Posts

På en hjemmeside ser jag att Frostaboka bind II på side 166 har informasjon om att Torber Olafsen Hegge var født 1650. Han døde 1 juni 1688 ifølge kirkebok for Stod. Alderen er oppgitt til 63 1/2 år. Aldersforskjellen 38 til 63 år mellom Frostadbok og kirkebok er litt for stor til å være rimelig. Det skule derfor være interessant å vite om det står noe mer i Frostaboka om han.

Jeg har forsøkt å finne han i Sør- og Nord-Trøndelag men hittil ikke funnet noen sikker kandidat. En mulig finner jeg som knekt på Haug i 1665. Lensmannsdrengen (senere lensmann) Rasmus Ågesen som er på samme gård er nevnt i Torbers skifte som svoger. Her er det i og for seg også en del "feil" på alder, men bare ca 10 år.

Dette er interessant.

Rasmus Ågesen Hagen er gift med Siri Olsd. Nes, som vel hittil ikke har vært sikkert identifisert. Hvis han er svoger av Torber Olsen Hegge, så er kanskje Siri en søster av Torber?

Her er litt om Rasmus Hagen og Siri: http://verdalsbilder...ap=210&s_Tekst=

Videre er Siri Olsd. omtalt i dette temaet: http://forum.arkivve...-hagens-morfar/

Odd Roar,

Ja navnet passer, men det er dessverre så mange Oluf/Ole etc så det er vel bare om en finner noe skifte der Siri nevnes som vi kan løse den gåta. Men, noe som taler imot det er att av Torbers fire døtre var det ingen Siri. Jeg har fulgt dine teorier i de forskjellige debattene med håp om att det skall bidra til løsningen på Torbers foreldre eller andre slektninger, men har ikke funnet noe.

Skifte etter Torber viser jo att det ikke var nok til å betale all gjeld, men barna ble tatt bra hånd om av Torbers svogere. Både Åge og Ole som havnet hos Rasmus giftet seg til penger og ble velstående.

Hvis Siri Olsd. Nes er opppkalt etter en bestemor, så trenger jo ikke Torber ha noen Siri (om han skulle være Siris bror). Oppkalling av barn etter oldeforeldre er vel ikke fullt så vanlig.

Hvis Torber har en sønn Åge, så tyder jo det ganske mye på at svogerskapet her kan ha noe med Åge-slekten i Inderøy / Beitstad å gjøre, siden dette fornavnet ikke er altfor vanlig i strøket.

Torbers slekt kommer vel til Dolmsundet, og det er ikke langt unna Kjerringvåg og Daløy, der hhv. Ole Ågesen og Kristoffer Ågesen (ant. brødre av Jon Ågesen Gjørv) holder til på tidlig 1600-tall. (Kristoffer er mitt sannsynlige opphav via Åge-slekten på Flatval.)

Det virker jo i dag litt rart at de flytter fra gode gårder i Inntrøndelag og ut i det forblåste havgapet, men inntektsmulighetene er gjerne på den tid minst like gode nær skipsled og fiskerier som i landbruket.

Åge og Ågesønner er litt på siden av temaet og burde kanskje legges i en egen tråd. Men for å fortsette dine teorier så har vi en mulig sønn till Jon Ågesen Gjørv, NN Jonsen. Kan det være Lensmann Åge Jonsen Haug? Spørsmålet er jo om det er felles sosiale sjikt som gjør att disse mennene holder sammen eller om det er slekt. Rasmus Ågesen var som nevnt dreng på Haug, hos Åge Jonsen, 1665.

En annen teori jeg har er Thorber som er knegt på Melland Nordre 1664 (Ingebret og Arne Olufsønner er på samme gård og nesten jevnaldrende med Thorber (uten etternavn). På Meland Søer i 1666 er det en husmann Thorber som kan være samme person.

Dette er de personene jeg har funnet som virker mest mulige, men det er en bit igjen.

Spørsmålet er også om Frostaboka kan ha rett?

Dahlstedts artikkel om Gjørv i Genealogen 1/2001 forteller at Åge Jonsen Gjørv er den samme som lensmann Åge Jonsen Haug i Verdal. Til slutt i nevnte artikkel finner jeg at at Ole Torbersen Hegge

er Rasmus Ågesens søstersønn. Og Rasmus er sønn av lensmann Åge Olsen Skevik i Beitstad, som antas å være fetter av den barnløse lensmann Åge Jonsen Gjørv på Haug, som Rasmus Ågesen

er dreng hos i 1665 (da 18 år gammel). Rasmus sin søster Karen blir oppdratt hos Åge Haug, og hjelper til i huset der.

Det er vel litt sannsynlig at Torber Olsen tilhører noenlunde samme samfunnsskikt som de nevnte, dvs. at han da helst er fra en litt større gård. De er jo litt nøye med ekteskapsforbindelser i slike miljøer på den tid.

Ja, takk for informasjonen om Gjørv. Jeg var nesten sikker på att det var så som i artikkelen, men jeg forstår att det fortsatt er hypoteser, ingen førstehåndskilder som bekrefter det.(?)

Jeg tro nok også att Torber var fra "bra" familie, de hadde jo en del når han døde, bl a en sølvskje, men dessverre han hadde jo lånt for mye ;)

• 5 år senere...

Jeg var ikke klar over din tråd da jeg laget en ny tråd i går ang. Rasmus Aageson Hagen (1647-1632), og hans etterkommere som av en eller annen grunn har tatt i bruk det tyske adelsnavnet Pentz i sitt etternavn. (Se denne tråden ang. Siffuert Pentz sin rolle i Veral) Jeg har der skissert en ny hypotese ang. RAAH sin far:

Siffuert Pentz var oppsitter på Haug i 1665, og kan ha bragt med seg et barn eller fått et barn med en av bygdens piger i 1647. I følge hans militære rulleblad var han neppe i stand til å oppfostre et barn på egen hånd.
Lensmann Åge Jonsen på Haug hadde som en av sine plikter å sørge for et hjem til "foreldreløse" barn i bygden i 1647.
Barnet (Rasmus) kan derfor ha blitt boende hos lensmann Åge Jonsen som en fostersønn, og fått navnet Aageson ved prestens velsignelse uten å være hans genetiske sønn.

Jeg har ikke funnet bekreftende dokumentasjon på at oppsitteren løytnant Siffuert Pentz på Haga var far til RAAH, men hans etterkommere benytter av ukjent grunn dette navnet, og jeg ser ikke at dette etternavnet kan ha kommet inn i familien Hagen med hans kone SODN
Aage olsen Skjevig i Beitstad har jo også blitt tilkjent dette farskapet på grunnlag av et sagn, men det er litt påfallende at dette slektskapet er dokumentert i skrifter i forbindelse med en såpass prominent person som RAAH.

En forsoffen og avskediget løytnant i den danske arme er det kanskje mindre grunn til å nevne i rosende ordelag.

Jeg har alle de nye Frostabøkene, men finner ingen ting om Torberg under Storlein(det som er på side 166 i bind 2 av Frostaboka på internett er under Storlein).

Kan ikke se at det står noe om Torberg der heller. Er du sikker på at du har fått oppgitt riktig side? 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.