Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Christopher Lauritzen Brønlund

Recommended Posts

Hei

Prøver å finne Løytnant/Major Christopher Lauritzen Brøndlund født på Hitra- som

var bror til Peder Brønlund som var på Dønnes i Nordland.

Har lokalisert hvilken dag og år han forlot Grytten i Møre og Romsdal, da skulle han til

Trondheim. Fant på Stjørdal/Værnes en drøss trolovede som tilhørte hans militære kompani, da det står

under de trolovede. Dette gjaldt årene 1745-1747.

Men hans kone Mille skal han dødt ca. 1745, burde da ha blitt begravet der under Værnes eller Hegra, men kunne

ikke finne henne der, samme er det når det gjelder hans ekteskap 2 med Ellen Christine Meyer, som skal ha blitt født på

Nærøy, under Nærøy-intet ekteskap, heller ikke på Stjørdal.

Hun gifter seg senere med Paul Peters, som hadde hus på Strinda i 1766 - det året de skulle giftet seg- heller

ikke i Trondheim eller Strinda noe ekteskap.

Enten er jeg totalt blind og oversett dette, men klarer ikke å lokalisere noe av dette.

Noen som vet noe om disse personene. Takknemlig hvis noen kan opplyse meg om dette, blir helt tullat når

ting skal bli så vanskelig.

Wenche

• 3 uker senere...

Hei

Ja, jeg hadde dette, takk for det. Problemet er at jeg ikke finner

verken dødsfall, ekteskapsinngåelse. Hvor Mille Riber døde? Hvor han selv døde?.

Eller hvor hans andre kone Elen gifter seg med Paul Peters.

Regner også med at han hadde flere barn en Lorentz. Har systematisk lett

i alle de stedene i Trøndelag som militære perrsoner holdt til så som Verdal, Stjørdal osv.

Jeg vet når han forlot Grytten, det fant jeg i Kirkeboken over Grytten, (presten har notert det),

da skal han ha reist til Trondheim.

Sønnen Lorentz har jeg en del opplysninger om, ikke hans fødsel men videre i livet.

Ellers takk Berit.

Tror ikke du er alene om å ikke se ting.

Kanskje jeg har blingsa, men ved et feilsøk fant jeg i Ovenstad at enke Karen Sophie Volqvarts ble gift i Trondheim 29/6 1763 med major Paul Peters. Før jeg fikk tenkt meg om så hadde jeg bladd videre, og har ikke funnet det tilbake. Men det var side 2 hundre og ett elle annet. Kan heller ikke huske første mannen hennes, annet enn at de var i familie. Det er vel ikke så mange som heter major Paul Peters.(med eller uten punktum?) Om det er samme Paul så må jo Karen være død før 1766.

Det skal ikke være lett med visse personer. Feks skriver Jørgen Gløersen i boken dødsfall over Norge

at Paul Peters døde 13 april 1771 på Orkdalsøren. Tror jeg har gått igjennom alt som fantes over

Orkdal, Orkdal/Orkdal Orkdal/Skonmo osv.

Vet noen hvor troverdig Jørgen Gløersen er, kan man stole på hans nedskrevne notater.

Uansett jeg finner ingen Paul Peters begravet i Orkdalsøren, mulig presten har glemt å skrive det ned.

I Boken over Orkdal der mangler 1771 men det finnes flere kirkebøker over Orkdal, uten resultat.

Wenche

Begravelsen til Major Paul Peters finner du her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Byneset, Ministerialbok nr. 665A03 (1754-1803), Døde og begravede 1769-1772, side 164.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16270&idx_id=16270&uid=ny&idx_side=-95

Dette knytter ham til Nerviksøra, den delen av Orkedalsøra som lå under Byneset Prestegjeld.

Mvh John Tore

Tusen hjertig takk John Tore, det var snilt.

Så lokalt kjent er jeg ikke så mine tanker gikk ikke til Børsa.

Hyggelig at det er andre som er det, og som er villig til å hjelpe.

Wenche

• 2 uker senere...

kommentar til innlegg #4;

Regner også med at han hadde flere barn en Lorentz. Har systematisk lett i alle de stedene i Trøndelag som militære perrsoner holdt til så som Verdal, Stjørdal osv.

Du er sikkert godt kjent med skiftet etter sønnen Lorentz i 1767, der enka blir spurt om mannens (nærmeste) slektninger, med tanke på verger for mindreårige barn.

Sjå geistlige skifter; arkivverket.no/URN:sk_read/25122/104/

Søsken etter Lorents opplyses det ikke om, og det tyder sterkt på at enten så hadde han ikke søsken, eller så måtte de ha vært døde i 1767.

Hva bygger du forholdet på om at det var flere barn enn Lorents, noe konkret eller generell antagelse?

Elen Christine Meyer er kanskje den som gravlegges i Skage kirke, Overhalla 25. juni 1799

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-11

Står Elen Christine sal Peters.

Jeg har at de skal ha giftet seg 4. oktober 1746, men ikke hvor og ei heller hvor informasjonen

kommer fra, og at hun skal ha giftet seg med Paul Peters i 1766, men dessverre ikke hvor.

Hei

Til Per Ole Sollie. Angående ditt spørsmål om Christopher har flere barn.

Nei det vet jeg ikke, jeg skrev at jeg regnet med det, dels fordi et barn

på den tiden var svært uvanlig, dels fordi han var gift 2 ganger. Da han giftet seg i

1746 med Elen Kristine Meyer så var hun kun 23 år og de var gift helt til han døde i 1765.

Tror heller ikke hans eventuelle søsken trengte verge da de må ha vært i 40 årsalderen, hvertfall

hvis det var flere barn i første giftet. Hvis det var barn i 2 giftet så hadde de sin mor i live på det tidspunkt.

Men som sagt pr dato,vet jeg ikke.

Men om han hadde det, for tiden vise, hva jeg finner ut i min slektsgransking av Brønlund familien,

som jeg etter hvert har forstått er svært komplisert, da de flyttet hele tiden.

Til Anne Hildrum takk for at du prøver å hjelpe.

Jeg har funnet bryllupet mellom Paul Peters og Elen Kristine Meyer.

Det stemmer at de giftet seg i 1766 men datoen for bryllupet var ikke den 4 uten den 17 samme måned.

Jeg regner med at du har funnet de opplysningene på nettet i alle de slektstavler som finnes der ute,

de kan man kun bruke for hva det er, de kopierer av hverandre, legger ut uten å sjekke primærkildene.

Selv har jeg drevet med dette i 30 år, og sjekker alltid primærkilder før jeg tar noe for sikkert.

Men bevares noe er selvfølgelig riktig, men du verden hvor mye feil, noen er overhode ikke kritiske og tar alt som står der ute for god fisk.

Wenche

Jeg mener å ha lest i NST en kort notis om Lorents/Lars osv. Brønlund, etter hukommelsen var dette en slags levnetsbeskrivelse, kanskje som del av en "jobbsøknad"?

Jeg har ikke notatet tilgjengelig, men det søkbare registeret i NST gir noen mulige treff for denne. Kanskje noe som indirekte også gir opplysninger om Christoffer, eller et bomskudd som du er godt kjent med fra før?

NST register

Brøndlund Christopher (Christoffer), off. 4: 222, 10: 155

Brøndlund Lars, prest 7: 230

Brøndlund Laurids, prest 4: 222, 10: 155

Jeg mener å ha lest i NST en kort notis om Lorents/Lars osv. Brønlund, etter hukommelsen var dette en slags levnetsbeskrivelse, kanskje som del av en "jobbsøknad"?

Jeg har ikke notatet tilgjengelig, men det søkbare registeret i NST gir noen mulige treff for denne. Kanskje noe som indirekte også gir opplysninger om Christoffer, eller et bomskudd som du er godt kjent med fra før?

NST register

Brøndlund Christopher (Christoffer), off. 4: 222, 10: 155

Brøndlund Lars, prest 7: 230

Brøndlund Laurids, prest 4: 222, 10: 155

Som du ser så kaller han seg selv for Lars, tipper at han er døpt Lauritz og ikke Lorentz. Vet ikke hvorfor

mange skriver Lorentz i sine slektstavler. Han er jo oppkalt etter Lauritz Pedersen Brønlund.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-66

Se venstre side nederste avsnitt.

Ellers har ikke NST registret noe mere å tilføre meg, da jeg allerede

vet dette.

Ellers takk for at du prøver å hjelpe til.

Wenche

Her er en Lorens Brønlund 5/12-1747 Brukervalg: Bildestørrelse: Bildeinformasjon: Vis sidehode:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 9 (1743-1861), Ekteviede 1747, side 11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8681&idx_id=8681&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321620674.jpg

Han døper 2 barn i Nyrkirken, 1750 og 1751. Blir begravd i Nykirken 1753.

Hei

Den Lorentz du nå referer til er Lorentz Pedersen Brønlund født 1720 som var sønn til Peder Lauritzen Brønlund og

Maria Anna Emahus. Han giftet seg i Bergen med Karen Holgersdatter Belvardt.

Så dette er ikke sønn til Christopher Lauritzen Brønlund.

Hilsen Wenche

• 6 år senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.