Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

En av mine forfedre Åne Ånesen ble gift i Ofoten/Evenes 27/12 1771: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-123. Jeg søker bekreftelse på om far hans var Åne Mikkelsen, enkemann som ble viet i Evenes 4/11 1770: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-122.

Jeg har funnet ut at Ekstraskattemanntallet 1769 for Ofoten/Evenes kan vise slik bekreftelse, men dette Mt. har jeg ikke tilgang til. Kan Arkivverket hjelpe meg?

Fra kirkeboka ser jeg at Åne Mikkelsen og hans første kone dukker opp i Evenes i 1765. Både Åne Mikkelsen og Åne Ånesen flytter tidlig 1770-tallet til Kinn/Kvæfjord. Men hvor kom de fra, det har jeg ikke klart å finne ut av. Kirkebok for Ofoten/Evenes 1732-48 mangler på nett.

Mvh

Werner Pedersen

• 10 år senere...

Hei, jeg kommer fra broren til Job Pedersen, Lorents Pedersen. Borgos har en kilde på dette inne i Sortland bygdebok nr. 5 på s. 386. I kilden din står det Åne Mikkelsson og Marith Paulsdotter, noe som kan tyde på at de kom over fra Sverige

Siden jeg er nevnt: Jeg brukte opplysninger fra den dyktige slektsforskeren Aslaug Olsen i Snubba. Hun sa at foreldrene til Åne Ånesen (1745-1811) var Åne Mikkelsen og Kirsten Ånesdtr. (Navnet Åne er trolig ei fornorsking av samisk Anut.) Åne gifta seg i 1777 med Anna Paulsdtr (1748-1822), og de flytta til Hinnøya (Kinn - Lovika - Kjerringnesdalen - kanskje flere boplasser). Etterslekta teller minst tusen personer bare i Vesterålen.

Ta kontakt med Várdobáiki samiske senter, jeg tror materialet til Aslaug Olsen ligger der.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.