Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å finne min tippoldefar Christian Paulsen? Min oldefar Kristian Kristiansen Smeland f.1.4.1850 i Flatdal (Seljord kommune i Telemark) ble født utenfor ekteskap. I kirkeboka står oppført som far: Ungkarl og Agronom Christian Paulsen fra Gaarden Rise i Sems Prestegjeld i Jarlsberg. Om han var fra Tønsbergområdet eller hadde fått sin utdannelse der vet jeg ikke noe om. Christians mor var Dordi Olsdatter fra Hegni i Flatdal. Christian vokste opp i Flatdal til han døde 15.10.1910 av lungebetennelse.

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/177464-christian-paulsen/
Del på andre sider

Lenke til dåpen:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 12A (1850-1865), Fødte og døpte 1850, side 7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1402&idx_id=1402&uid=ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005050011.jpg

hei,

trolig har Christian Paulsen fått sin utdanning på gården Rise, jfr. opplysninger i Sem & Slagen Bygdebok, annet bind. Jeg er håpløs på å legge lenke, men informasjonen er tilgjengelig på nettet, så det er bare å lese (søk: landbruksskole Rise i Sem). Her er "kortutgaven": Jakob Sverdrup opprettet landets første lanbruksskole på Sem i Borre (Vestfold). Nedlagt 1837, men opprettet igjen samme år på Rise i Sem. Drevet av sønnen Peder Jakob til den ble nedlagt i 1860. Så det er vel ting som tyder på at din tippoldefar fikk agronomutdannelsen der.....

Har søkt på "agronom" i 1865-tellingen, men fikk ikke napp. Det er mange som heter Christian Paulsen, så lett blir det ikke å finne ham, trur eg, men kanskje finnes det en oversikt over studentene som gikk på Rise? Han må jo ha gått der mellom 1837-50, så kanskje det er en vei å gå? Håper du finner ut av det!

mvh. Astrid ( som i årevis har prøvd å finne min egen tippoldefar, Martin Hansen, som forsvinner totalt etter å ha blitt far til min "uekte" oldemor Grethe i 1839. Lett skal det ikke være, dere.....)

hei,

trolig har Christian Paulsen fått sin utdanning på gården Rise, jfr. opplysninger i Sem & Slagen Bygdebok, annet bind. Jeg er håpløs på å legge lenke, men informasjonen er tilgjengelig på nettet, så det er bare å lese (søk: landbruksskole Rise i Sem). Her er "kortutgaven": Jakob Sverdrup opprettet landets første lanbruksskole på Sem i Borre (Vestfold). Nedlagt 1837, men opprettet igjen samme år på Rise i Sem. Drevet av sønnen Peder Jakob til den ble nedlagt i 1860. Så det er vel ting som tyder på at din tippoldefar fikk agronomutdannelsen der.....

Har søkt på "agronom" i 1865-tellingen, men fikk ikke napp. Det er mange som heter Christian Paulsen, så lett blir det ikke å finne ham, trur eg, men kanskje finnes det en oversikt over studentene som gikk på Rise? Han må jo ha gått der mellom 1837-50, så kanskje det er en vei å gå? Håper du finner ut av det!

mvh. Astrid ( som i årevis har prøvd å finne min egen tippoldefar, Martin Hansen, som forsvinner totalt etter å ha blitt far til min "uekte" oldemor Grethe i 1839. Lett skal det ikke være, dere.....)

Hei

Takk for nyttig innspill. Jeg skal prøve meg på skolen og se hva som kommer ut av det.

Mvh Jorun

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.