Bjørn K Nilssen Skrevet Februar 21, 2013 Skrevet Februar 21, 2013 Min mormor Kari Smedsland (f. Telhaug i 1889 i Eiken) var i sin tid på Landeskogen sanatorium med tuberkolose. Hun overlevde, men var litt skral helt til hun døde i 1972. Jeg prøver å finne ut når og hvor lenge hun var der, og om hun evnt var der flere ganger. Min mor ble født i 1919, og så fikk Kari barn i både 21 og 23. Og mannen hennes måtte reise over til Canada for å jobbe i 1923, for andre gang. Derfor antar jeg at det var etter det at hun var på Landeskogen? Mellom 1923 og 1930? Min mor var i barndommen minst ett år hos slekt i Åseral. Ser på Arkivportalen at det finnes 2 pakker med arkivmateriale på SAK fra Landeskogen. De virker veldig like hverandre? Det skal være 2 hyllemeter, men jeg regner med at man ikke kan legge så mye i "tralla" si? Hva er det jeg vil kikke på av alt dette materialet? Ser at det er både etternavn-registre, pasientjournaler etc. , men jeg er usikker på hvor jeg best finner de opplysningene jeg er ute etter? Regner med at dette materialet ikke er scannet inn og tilgjengelig på nett?
Statsarkivet i Kristiansand Skrevet Februar 25, 2013 Skrevet Februar 25, 2013 Det er dessverre ikke noe alfabetisk navneregister i arkivet, bare kronologisk. Det tar for mye tid å gå gjennom flere år til at vi kan gjøre det her i svartjenesten. Send en e-post til statsarkivet, så skal vi se om vi kan bruke litt tid på å finne henne, eller om vi må be deg komme hit og lete hvis det ikke er snakk om taushetsbelagte opplysninger.
Bjørn K Nilssen Skrevet Februar 26, 2013 Forfatter Skrevet Februar 26, 2013 Takk. :) Får prøve en email :)
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå