Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hopstock og Scheen i Risør, tidlig 1800-tall

Recommended Posts

Skrevet

Jeg strever med å få datert Hopstock og Scheen i Risør først på 1800-tallet.

Jeg har Karen Marie Hopstock, f. 11.6.1856 i Kristiansund. Far: Frantz Philip Hopstock, f. 28.5.1827 i Risør. Finner ikke Karen Maries mor (trolig Frantz Philps' kone).

Jeg klarer heller ikke å finne fødselen/dåpen til Frantz Philips' foreldre:

Jens Krogh Hopstock og Karen Marie Scheen

Skrevet

Takk ti Carsten. Debatten fra 2009 kan være nyttig hvis det blir mulig å knytte de nyere Hopstock-ene til disse.

Når det gjelder Frantz Philips mor (han som ble født i 1827), Karen Marie Scheen, så kan det være hun som er 5 år i 1801 på tellingen for Risør:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18010901&gardpostnr=47&personpostnr=292&merk=292#ovre

• 3 år senere...
Skrevet

Sjekk: A. Juliane Hopstock: Stamtavle over familierne Garmann, Schanche, Krohn og Hopstock, Bergen 1876.

foreldrene til Frantz Philip Hopstock (f 1827) er Jens Krogh Hopstock 16/9 1786 d 26/6 1842 Skipskaptein Risør. Han var antakelig født på Modum, for hans far, Jens Siegfried Hopstock (1740-1803)  holdt til der.

Og moren var:

Karen Marie Garmann Scheeen f 26/9 1796, ant Risør d 13/3 1859 i Vik i Sogn, datter av apoteker Ole A Scheen i Risør.

For hennes fars familie Scheen, har jeg en artikkel i Genealogen nr 1 2015, med supplement og rettelse i nr 2 2015.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.