Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Hei !

Det samme fra en annen Kirkebok.

1828.

Nr. 22.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Steigen, Ministerialbok nr. 855A06 (1821-1835), Ekteviede 1828, side 386-387.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-158

Da mener du nok på Forlovere og ikke Faddere, tror jeg ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Skrevet

Litt pirk kanskje, men det er riktig som Magne sier; det er forlovere og ikke faddere det er snakk om. Uansett, jeg synes det står:

Skolelærer Ole Sørensen og gb: Ole Nielsen Berg

Jeg er ikke sikker på hva som ordrett står om konen, men det er nok alderen hennes det er snakk om (40 år i dette tilfellet).

Skrevet

Hei !

Er enig med Ken, og ser de to med bosted eller etternavnet Strand.

God Jul til til Ken V. om du er på den andre siden av " blåmyra " eller hvor som helst for den del.

Mvh. Magne :)

Skrevet

Takk Magne! God Jul til deg og dine også! :)

Skrevet

Hei begge og takk for hjelpa

Ja selvsagt skulle det stå forlovere :) Gikk litt fort i svingene. Ja det stemmer at stedsnavnet er Strand. I den ene boken ser det ut som det står alder 40 aar om henne, mens i den andre ser det ut som om det står "gammel" og så noe utydelig, kan se ut som det ender på "barn? Klarer heller ikke å se hva som står foran Karen, tror hun da er enke, men ser ut som det står noe annet?

Skrevet

Om henne står det (i første lenken): Enke Karen Olsdatter Strand Gamel 40 Aar. I lenken Magne la ut, står det: Enken Karen Ols-datter Strand gammel 40 Aar.

Du bør forresten endre visningsnavnet ditt, jfr. retningslinjene for forumet.

Skrevet

Takk for svar og info vedr navn, visningsnavn endret.

Mvh

Ove S

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.