Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Holsund i Fusa, Hordaland

Recommended Posts

Er det noen som vet hvilken bygdebok jeg må se i for å finne Holsund, vistnok i Fusa, omtalt? 

Jeg finner den ikke hverken i Samnanger. 1 : "Soga um bygdi, gardarne og ætterne" eller i noen av bindene i "soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik".

Jeg leter etter foreldrene til Britha Paulsdatter Holsund som i 1748 giftet seg med Christopher Olsen Nordstrønen og flyttet til Moberg. Hun giftet seg andre gang i 1769 med Torgil Hansen Gaupholm og flyttet til Gaupholm.

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/196312-holsund-i-fusa-hordaland/
Del på andre sider

Hei.

Her er bok og forfatter. Ikke scannet enda, tror jeg. Holsund er bruk 4 under Gaukstad Gr.nr. 9

Fusa, Hålandsdalen og Strandvik 2

Utgitt: 1967

Om boka: Fusa Sokn.

I salg?: Se bind 1.

Forfatter: O.B. Skaathun

Gårder: Gaukstad

mvh Ottar

I Fusa bygdebok "Soga om Fusa, Hålandsdal og Strandvik" bind 2 side 167 under Holsund er ført opp følgende:

Paul Olson Øvre Gjerdevik - Holsund 1675-1742.

Var brukar i Holsund 1710-1742 gift første gang 1707 med Brita Baardsdotter 1682-1716.

Born:

1 John f. og d. 1710

2. Ole d 1736 g 1733 med Anna Nilsdotter Solaas. Anna vart gift andre gangen 1753 med enkemannen Arne Johannesson Stentvedt

3. Brita f 1721 gift første gang 1748 med Kristoffer Olson Norstrønen 1726-1765. bosatt Ytre Moberg 2.

Ho vart gift andre gongen 1769 med enkemannen Torgils Hansson Gaupholm f i Lundarvik (Fusa) ikr 1701 og var kalla opp etter oldefaren på Aga i Hardanger. Dei sette bu på Gaupholm 1725. Han døde 1778. Siste ekteskap var barnlaust. Sonen Hans f 1730 i første ekteskap g 1752 Ingeborg Johannesdotter Sandvik. Dei budde på Årland, der Hans d 1789. Sonen Nils Torgilson Gaupholm f 1727 g II 1761 Marita Vinsjansdotter Gjerdevik og deira son Vinsjans f 1764 g 1795 Marita Jonsdotter Holmefjord. , 3. Agate f 1719.

Paul (Olson) gift for andre gong 1717 med Agate Brynildsdotter.

Meir om Paul Olson finnes i samme bind 2, side 457 Øvre Gjerdevik

Paul var son til Ole Paulson Gjerdevik.

Mbh

Hans Gangstø

Hans Gangstø !

Veit du kvifor denne bokji  "Fusa bygdebok "Soga om Fusa, Hålandsdal og Strandvik" bind 2, utg 1967" ikkje er å få sjå på nb.no ??

Den ER digitalisert, men ikkje for "almuen", diverre.

På side 343 skjønar du trulig kvifor eg har inntr ......

Endret av Jon Sværen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.