Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Agaathe/Ågot Villumsdtr Haavik/Døssland, skannet skiftemateriale

Recommended Posts

Jeg lurte på hva som står her om henne:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 7d , 1768-1773, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 901-ut. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24032/157/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081112680768.jpg

Skiftet begynner nedenfor en tykk svart strek i første spalte. Jeg trenger ikke å vite alt, det er jo en hel masse, men nær begynnelsen av teksten synes jeg å lese navnet Knud. Hun var gift med Knud Samsonson Døsseland (skrivemåten kan variere.) Videre nevnes en Samson, det må være sønnen, 1739-1804.

Det jeg ønsker å få greie på, hvis det står på de ca 10-12 første linjene:

Agaathes dødsdato/begravelsesdato

Var hun enke da hun døde?

Evt. dødsår/dato for ektemannen Knud (jeg har en udokumentert opplysning om at sønnen Samson overtok gården i 1762. Kan faren ha dødd da?)

Er det nevnt flere barn enn Samson? (det var to til som jeg vet om, men de døde som spedbarn: Anne f. og d. 1733 og Villum, f. od d. 1743.)

Hvis det står noe annet som kan være viktig, ønsker jeg også å vite det. Men jeg regner med at 'personalia' står på de ca 10-12 første linjene, så ikke bry dere med resten ;)

Jeg føyer til at jeg har lett i alt skannet materiale for aktuell tid men ikke funnet dødsfall for Agaathe og Knud.

Takker på forhånd

Datoen for dødsfall/gravferd står ikkje her. Datoen for skiftet er 17.9.1770. Ofte vart skiftet halde rimeleg raskt etter dødsfallet, men i nokre høve tok det lang tid før det vart halde skifte. Det vert nemnt at hennar etterlatte mann heiter Knud (ikkje nemnt patronym). I tillegg etterlet ho seg 5 born, 1 son og 4 døtre.

1s) Samson, myndig

1d) Siri, gift og boende på Ech(?)

2d) Anne, gift

3d) Ingeborg (25 år gl.)

4d) Brithe (22 år gl)

Det var jamen kjapt levert! Tusen takk! :)

Så da levde altså Knud Samsonson Døssland (ektemannen). Og jeg får vel jakte på fødselen til de 4 jentene.

Endret av Inger Eik

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.