Gå til innhold
Nasjonalarkivet

vanskelig nøtt Hvor ble dem gift ? Stjørdal ? Trondhjerm ?

Recommended Posts

Peder Larsen Aspås f 1828 Verdal gift med Beret Johannesdtr Testad f 1844 Almås i Ålen

I 1875 bodde Berit hos sine forledre og var ugift. Hun hadde ei datter fra før Ingeborg Johnsdatter f 1873

I 1891 bodde familien på plassen Stokmoen Stjørdal . Peder døde  23 juli 1895.

Han etterlot seg barna.   Ludvig Martin f 1885 ,  Petra Berntine f 1888

Spørsmålet er  Hvor ble Peder og Beret gifte og når ????  Tenker at giftemålet må vere mellom  1875 og 1885      Ønsker også å vite foreldre til Peder. Det ser man når man finner dem gifte.

Har drevet å sjett  hvor dem kan ha giftet seg men hvor ?

Er det noen der ute som kan gi ei hjelpende hånd.????

Hilsen  Frode Aksnes

Endret av frode aksnes

begravelse Peder:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 709/L0077: Ministerialbok nr. 709A17, 1880-1895, s. 245

https://media.digitalarkivet.no/kb20060823020535

da hadde jeg feil årstall på Bereth  Beklager

Det er ikke sikkert. Det er jo fullt opp av feil årstall i folketellingene, så vi må finne Bereth sin dåp for å være sikker :)

Men det er veldig greit med linker, så får de som leter noe å gå ut fra :)

Legger for ordens skyld inn dåpen til Ludvig Martin:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 709/L0077: Ministerialbok nr. 709A17, 1880-1895, s. 42
Permanent bilde-ID: kb20060823020374

Petra Berntine:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 709/L0077: Ministerialbok nr. 709A17, 1880-1895, s. 63
Permanent bilde-ID: kb20060823020395

Endret av Grethe Flood

http://www.nb.no/nbsok/nb/4078b98ffc5cdcb3176590a57aa795ae?index=2#384

Her var det mange flinke folk.   Det nærmer seg svaret snart tenker jeg  Hvor ble dem gift ?

Jakten fortsetter... ^_^

en tillegsopplysning jeg glemte

i 1875 finnes Peder Larsen i Bersvendsveita i Trondheim. Han kaller seg Forbregd.  og det er anført at han er jernbanearbeider og tilreisende fra Ålen

( Nb  aspås navnet finnes også i ålen)   Kansje gift i Trondheim å.      Vet ikke

Konfirmasjonen er her, nr. 14

https://media.digitalarkivet.no/view/2482/134

Og ifølge bygdeboka som sier at Peder Larsen ikke er født i bygda, så er den Peder Larsen jeg har funnet i Wuku ikke rett person.

Endret av Randi Elisabeth Haugros

fortsatt det store  spørsmålet  hvor ble dem gift ? nå har jeg leite i 3 timer men ikke lykkes   Håper det beste

frode

Tre timer er ikke mye i denne sammenhengen...  Det kan hende du stiller samme spørsmålet om tre år -

Når du legger ut spørsmål om hjelp, er det lurt å legge inn lenker til det du har av dåp, vielse, barn, folketellinger osv i det innledende innlegget.  Vi som vil hjelpe til med letingen er nødt til å ha den informasjonen, derfor vil vi uansett finne den fram.  Av den grunn kan det ta litt tid før man finner det man leter etter, i dette tilfellet vielsen til Peder og Beret. En annen sak er at noen ganger finner man det ganske enkelt ikke.  Kjipt, men sånn er det bare :unsure:

Så du må bare finne fram tålmodigheten :)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.