Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tabell for oversettelse av "X cousin X times removed"

Recommended Posts

Det dukker ofte nok opp spørsmål om hva "X cousin X times removed" betyr.

Jeg har ikke tenkt å komme med en lang avhandling, og heller ikke gå i detalj. Allikevel tror jeg en enkel tabell er grei å ha som utgangspunkt, det bør dekke de enkleste delene. Detaljert innføring i temaet overlater jeg til slektsforeningene og andre ;)

post-4173-0-01226400-1476435063_thumb.jpg

Last gjerne ned, gjør endringer, del med andre "as you see fit", det er meninga.

(zip-fila inneholder .odg-fil. Jeg har brukt Apache OpenOffice Draw og derfra er det mulig å eksportere til .jpg .png eller hva du måtte ønske av format).

tabell x removed.zip

Som tyding av andre sine (ut-)skrifter kan det fungere - om ein hugsar på at nemningane er fleirtydige.

Skal du kommunisere dette sjølv - anten det er på norsk eller engelsk, er det betre å seie "fars firmenning" / "father's third cousin".

Det fungerer på engelsk også - det krev ikkje at lesaren kjenner "cousin removed" systemet, og det er eintydig.

Ikke særlig nytt.

Selv om det ikke i det programmet jeg bruker er lagt inn figur er hele oversettelsen der som oversikt samt at oversettelsen går til de aktuelle språk programmet vises i om det er dansk, svensk, tysk eller noe annet språk som aktuelleprogram har.

I tillegg vil jeg gjerne vise til http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.htmlsom viser en rekke andre slektsbegreper.

Se også https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cousin

Endret av Otto Jørgensen

#2 det er tiltenkt de som allerede har f.eks et program hvor X-removed systemet er i bruk og ikke oversatt (eller direkte oversatt til norsk).

#3 nei, det er nok ikke noe nytt her for de som har holdt på en stund, men det er nytt for de som er nye i slektsgransking :)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.