Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Jeg søker opplysninger om livstidsfangen Torbjørn Olsen fra Bergen (trolig født i 1792). Han satt på slaveriet i Bergen fra 1828 til ca. 1832 da det i fattigvesenets protokoller står at han sitter "nu på livstiid og nu i Fridrikshald". Har dere opplysninger om Torbjørn Olsen og hva som skjedde med ham?

Mvh

Jostein Søreide

Fra arkivet etter Fredriksten festning vedlegger vi kopi av det som står om Thorbjørn i fangeprotokoll ("stambok"  er benevnelsen de brukte på Fredriksten). a.pdf

Domsaktene inneholder dommer fra stiftsoverrett og Høyesterett. De finnes i arkivet som nr. 306 i domsakter eske 22.

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Dødsfall-innføringen til Torbjørn Olsen, nummer 35

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1834-1845, s. 402
Permanent bilde-ID: kb20061011050130

Takk for raskt svar! Jeg forsøker å gå inn i domsaktene, men finner dem ikke. Kan noen hjelpe meg?

Da kom jeg inn i listen over domsaktene, men får ikke sett selve dommene. Kan Statsarkivet hjelpe til med å fremskaffe dommene?

Lenken du har fått i vårt tidligere svar, jf. #2, fører til katalogopplysningene om domsakter i arkivet etter Fredriksten festnings slaveri og arbeidsanstalt (SAO/A-10689).

Dette materialet er ikke tilgjengelig digitalt. Ved å bruke Arkivportalen kan du bestille den aktuelle enheten til vår lesesal, hvor du kan gjennomgå det aktuelle materialet og avfotografere det du eventuelt finner interessant.

Dersom du ønsker å bestille kopier, bør du sende en e-post til denne adressen. En saksbehandler vil da se på mulighetene til dette. 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.