Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tippoldemor etterlot to døtre i Amerika, hvor er de?

Recommended Posts

Hei!

Jeg sliter noe voldsomt med å finne slekt i USA. Jeg har en tippoldemor som reiste over til USA, angiveligvis giftet seg, fikk to døtre, ble enke og reiste tilbake til Norge uten disse to jentene. Jeg har forsøkt i lang tid å finne dem igjen, for å se om vi kanskje har slektninger i USA som fortsatt lever, men uten hell. Begge døtrene har sendt bilder til sin mor (disse bildene har jeg arvet), så jeg vet at de i alle fall levde til etter konfirmasjonsalder.
Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg trenger råd og tips til hvordan jeg kan finne oppføringer om fødsel, vielser, osv i USA. :)

Jeg har en hel masse opplysninger om tippoldemoren min, og en del om den eldste av døtrene, så hvis noen trenger mer opplysninger så skal jeg gjerne legge det ut. :)

Opplysninger:
Tippoldemor het Inga Caroline/Karoline Ness/Næss og ble født den 17.mai i 1875 på Røros.

Foreldre: Johannes J. Næss, f. ca 1851 på Røros, og Caroline Marie Næss (født Jensen), f. ca 1849 på Stegen.

Inga var nest eldst av 8 søsken (Julius Sigvald (eldst), Johannes, Hermann Alfred, Olaf, Fritjof, Sverre og Torjus).
Ca 1892 dro hun til USA, etter å ha blitt kastet ut hjemmefra av far. Hun bosatte seg sannsynligvis i Buffalo, NY, der hun jobbet som sykepleier. (1)
Ca 1895 får hun en datter, Edith, med en mann ved navn James Olsen. De er angiveligvis gift når Edith blir født. (2)

I løpet av de neste 7 årene etter dette, får hun en datter til, Evelyn. Hun har angiveligvis samme far. (3)
I 1902 bestemmer hun seg for å reise hjem til Norge igjen, og tar med seg sin datter Edith. Evelyn blir igjen i U.S.A. Uvisst hvem Evelyn bodde hos, og hvor gammel hun da var. Men skal vissnok ha vært for liten til å ha med seg på reisen. James er da angiveligvis død. (1, 3)
Hun bosetter seg på Sparbu, og er der i 4 år før hun på nytt reiser til U.S.A. i 1906. Dette skal være på grunn av at datteren Edith mistrives sterkt i Norge, og lengter hjem til U.S.A. (3). Hun og datteren reiser sammen med Paul Julius Pettersen Skjeflo, som senere skal bli hennes svoger. Inga kommer til USA den 1.mai 1906 og skal bo hos en venn i Brooklyn, og jobbe som sykepleier (2).
I 1908 flytter hun på nytt hjem til Norge og Sparbu, denne gangen uten noen av barna. Hun gifter seg med Ole Skjeflo/Schiefloe og får en sønn, Petter Ingvald i 1910, og en datter, Astri i 1918. Hun ser aldri Edith og Evelyn igjen, men de sender brev og bilder til hverandre.

Familiehistorien sier at det var usikkerhet rundt Inga og James' forhold, om de virkelig var gift eller ikke. Det var mistanker om at Inga kun sa hun hadde vært gift for å unngå "konsekvensene" rundt å være ugift mor her hjemme i Norge. Slippe unna stigmaet på et vis. Hun står likevel oppført som enke ved innreise til USA i 1906.

Denne usikkerheten i familien og lokalsamfunnet gjorde at hennes datter Astri følte stor skam rundt sine søstre i Amerika, og når Inga døde valgte hun å brenne alle brevene Inga hadde fått av dem, og kuttet dermed all kontakt mellom søsknene. Det eneste som var igjen, var tre bilder. Et av Edith når hun var på besøk i Norge, og et av hver av jentene, tatt sånn ca etter konfirmasjonsalder. Disse bildene har jeg nå arvet. Det er også sagt at James var svensk eller norsk, men at de møttes i USA.

Jeg har forsøkt å finne ut hvor jentene bodde når Inga reiste fra dem. Pleiefamilie? Ble de adoptert? Skiftet de navn? Bodde de hos slektninger på farssiden? Jeg har også forsøkt å finne ut hvem James var, hvor han kom fra, og om de ble gift i USA eller ikke. Men jeg har stått fast i over ett år nå, uten å komme noen vei...

(1) - Notis i forbindelse med emigreringen til USA i 1906, funnet i Emigranter over Trondheim 1867-1930, Link: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000168134
(2) - Merknad i skipsmanifestet bak Ediths navn, i forbindelse med innreise i USA på Ellis Island i 1906.

(3) - Basert på familiehistorie og/eller bilder med årstall, Evelyns navn og "Amerika" skrevet bakpå.

Endret av Linn Indersund

Kan være lurt å legge ut det du vet.

Det gjør det enklere for de som skal hjelpe til i letingen.

Okei, da skal jeg redigere hovedinnlegget i løpet av kvelden og få lagt inn de opplysningene jeg har.:)

Folketelling 1910 for 1702 Steinkjer ladeste

Husvære nr 1 av 6
Nyttig tips!

Klikk på lenkene (dei blå tala) i venstre kolonne for å sjå alle detaljer om ein person, eit husvære, ein bustad eller ein tellekrets.

ID: lf01036853002781 Tal personar til stades: 5-3-2 Husværenummer: 01 Tal heimehøyrande personar: 5-3-2 Plassering: forhus Tal oppteke husvære:   Etasje: 1ste Tal kjøkken: 1 Husleige: kr.350,00 Tal baderom: n Tal rom i kjellar:   Tal personar i kjellar:   Tal rom i etasjane: 5 Tal personar i etasjane: 3-2 Tal rom på kvist/loft:   Tal personar på kvist/loft:   Tal rom for tenarar:   Tal rom til losjerande: 2 Elektrisk lys:   Skanna bilde:   Merknader:  
delete.png Vis færre felt

Bebuarar

P.nr. H.nr. Namn Alder/født Fødestad Familiestilling Sivilstand Yrke Bustatus

001

01 Ole Skjeflo 08.12.1870 Sparbu hf g Gaardbruker og sagbruksarbeider b

002

01 Inga Skjeflo 17.05.1878 Røros hm g Hustru b

003

01 Peter Ingvald Skjeflo 15.01.1910 Sparbu s ug   b

004

01 Julie Skjeflo 07.06.1839 Ytterøen fl e Pensionist b

005

01 Paul Julius Skjeflo 25.10.1879 Sparbu fl ug Kontorist paa Politim. Kontor b

Bustad (bygard/hus/tomt)

B.nr. Namn Bydel Gardnr. Hustype Tal personlister Personar til stades Heimehøyrande personar 0013 Øvre Elvegate   27a, 27b Waaningshus 6 22 22

Tellekrins

K.nr. Namn på tellekrinsen Sokn Prestegjeld Herad / by Merknader 005       Stenkjær

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/leilighet/lf01036853002781

Inga står med feil fødselsår i 1910?

Fra gamle DA:

Emigranter fra Trondheim 1867-1930

124879

1906 177 6 1540 1 01.05.1906 Paul J. Peters. Skjeflo ug Landbr. Cand m 1879 Sparbuen Urbana, Ill Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem a Landbrugsass.    

124880

1906 177 7 1541 1 01.05.1906 Inga Ols. e Arb k 1875 Amerika New York N. Y. Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem       Amk.

124881

1906 177 8 1542   01.05.1906 Edith Ols.   Arb k 1895 Amerika New York N. Y. Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem
 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=124881&merk=124881#ovre

----

Ankomst Ellis Island 16 mai 1906

http://libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyMjI5MDUwNDM3Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

http://libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyMjI5MDUwNDA1Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

Endret av Ann-Mary Engum

Kan dette være Inga's utreise i 1891? - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000107876

Fornavn: Inga Etternavn: Næss
Kjønn: k Fødselsdato:
Fødselsår: Alder: 16
Fødested: Bosted: N. Størdalen
Stilling/stand: ug Arb Familiestilling:
Utreisedato: Utreisehavn:
Reisemål: Buffalo N. York Ankomstdato:
Skip: via Christiania Linje: Nederlandske
Agent: Årsak:
Nytt yrke: Har billett?: Bill. bet. i Trondhjem
Har pass?: Reiser med familie?:
Merknader: Ekspedert dato: 19.05.1891
Endret av Egil Johannessen

Ja, jeg er helt bombesikker på at hun er født i 1875. Har sett gravsteinen hennes. Så det er nok en gammel skrivefeil eller noe sånt. :)

Fra gamle DA:

Emigranter fra Trondheim 1867-1930

124879

1906 177 6 1540 1 01.05.1906 Paul J. Peters. Skjeflo ug Landbr. Cand m 1879 Sparbuen Urbana, Ill Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem a Landbrugsass.    

124880

1906 177 7 1541 1 01.05.1906 Inga Ols. e Arb k 1875 Amerika New York N. Y. Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem       Amk.

124881

1906 177 8 1542   01.05.1906 Edith Ols.   Arb k 1895 Amerika New York N. Y. Skandinav. via Xania Bill. bet. i Trondhjem

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=124881&merk=124881#ovre

----

Ankomst Ellis Island 16 mai 1906

http://libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyMjI5MDUwNDM3Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

http://libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyMjI5MDUwNDA1Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

Ja, disse opplysningene har jeg klart å finne. Men sporet etter Edith (og Evelyn) har stoppet der.... :(

Kan dette være Inga's utreise i 1891? - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000107876

Fornavn: Inga Etternavn: Næss
Kjønn: k Fødselsdato:
Fødselsår: Alder: 16
Fødested: Bosted: N. Størdalen
Stilling/stand: ug Arb Familiestilling:
Utreisedato: Utreisehavn:
Reisemål: Buffalo N. York Ankomstdato:
Skip: via Christiania Linje: Nederlandske
Agent: Årsak:
Nytt yrke: Har billett?: Bill. bet. i Trondhjem
Har pass?: Reiser med familie?:
Merknader: Ekspedert dato: 19.05.1891

Ja, det ser ut til å være henne! Alder stemmer, og jeg vet hun reiste alene. Destinasjon stemmer også, og det er ikke utenkelig at hun bodde i N. Størdalen, som jeg antar er Nordre Stjørdalen, og altså i Nord-Trøndelag. :)

Videre ser jeg at billetten hennes er betalt i Trondheim. Resten av familien (mor far og 6-7 søsken) bodde i Trondheim på den tiden, for faren hennes fikk ny jobb som entreprenør der.

I følge fortellingene jeg har hørt, fikk hun en amerikabillett i hånda og ble kastet på dør av sin far (som var glad i flaska, og ikke fullt så glad i familien sin) med beskjed om at hun ikke trengte å komme tilbake igjen. Hun skulle da ha vært ca 15 år. Hun ville ha fylt 16 år 2 dager før dato for "ekspedering" av billetten.

Inga Ness

New York State Census, 1892

birth:
1874
Norway
residence:
1892
Grand Island, E.D. 01, Erie, New York
other:
1892
Grand Island, E.D. 01

View the original document.

Dette ser også ut til å være henne. Erie og Buffalo er jo like i nærheten av hverandre.

Hvordan går dere frem for å finne all denne informasjonen? Jeg har selv sittet og søkt i Census'er og diverse på FamilySearch, og gjort utallige søk på Inga Næss med alskens ulike stavemåter, uten å finne annet enn det jeg allerede har. Census'ene har vært helt håpløse... Jeg har fått mange hundre treff, men ingen som har matchet godt nok til å kunne være Inga, eller Edith for den del. Edith Olsen er ikke akkurat det letteste navnet å lete etter, for det var visst utrolig vanlige navn på den tida gitt. :)

Endret av Linn Indersund

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.