Gå til innhold
Nasjonalarkivet

The Real Story of the Von Trapp Family

Recommended Posts

Prologue Magazine Winter 2005, Vol. 37, No. 4

Movie vs. Reality: The Real Story of the von Trapp Family
By Joan Gearin

https://www.archives.gov/publications/prologue/2005/winter/von-trapps.html

Jeg har en vag erindring av at en etterkommer er eller var bosatt i Norge, men finner selvsagt ingenting når jeg søker. Kan noen bekrefte eller avkrefte?

DTG

Fant i det minste lille Norge nevnt her, men intet om senere bosetting....de var på turné i Skandinavia i 1939 og dro fra Norge til USA igjen i september 1939. ( Det poppet opp en reklamegreie over teksten da jeg kom inn på siden, lukk i krysset, så kan man lese i fred nedover :)

https://www.revolvy.com/main/index.php?s=Georg%20von%20Trapp

Mvh

Linda

Takk for at du også prøvde. Mener jeg leste om dette barnebarnet på 80-/90-tallet i Sandefjords Blad, vedkommende var bosatt i Vestfold. Jeg får ev. komme tilbake til det, må bare lete på rett sted. Uansett, artikkelen lenket til i første innlegg var jo interessant lesning.

DTH

Jeg har en vag erindring av at en etterkommer er eller var bosatt i Norge, men finner selvsagt ingenting når jeg søker. Kan noen bekrefte eller avkrefte?

Du tenker ikke på denne lille stakkaren, da?

Fredrich Trap fikk sitt navn etter stedet han ble funnet - Denne Dreng fandtes i en Alder af 1 Aar udsat paa Bager Bøllings Trappe her i Staden - se nederst på pag 96 her: 

Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1817-1824, s. 96-97

Filmen om Von Trapp familien - The Sound of Music - med bl.a. Julie Andrews i en av hovedrollene, ble en voldsom publikumsuksess, også i Norge, da den ble lansert midt på sekstitallet. Den kulørte ukepressen skrev fyldige artikler om denne familien og jeg mener å huske at det fantes et norsk "spor". Hvorvidt det var en direkte etterkommer eller en mer perifer person kan jeg ikke ta igjen. Kan også være at jeg bare husker feil. Men hvis det er et spor så ligger det meget sannsynlig gjemt i disse artiklene som må ha kommet på trykk i bl.a. Norsk Ukeblad, Allers, Hjemmet, Illustrert, Familien.

Tror filmen fikk mest omtale i den kulørte ukepressen fra 1966 og utover. Er det ikke Riksarkivet som skal ha kopi av disse bladene?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.