Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem tror du at du er 2017 - Jan Egeland

Recommended Posts

Det er fortsatt mye skjult for oss når det gjelder krigsseilerne. Jeg leste forleden et intervju med Jon Michelet i forbindelse med hans siste bok om krigsseilerne. Der sier han at han nå planlegger en siste bok hvor han bl.a. tar opp den praksis man hadde i handelsflåten under krigen med "enklere" domsavsigelser om bord i tilknytning til slagsmål, fyll, rømning osv. Disse sjøfolkene ble satt på en "svarteliste" og fikk etter krigen vanskelig om ikke umulig å få ny hyre. Dette er nesten ukjent blant folk flest. Kanskje enda mindre kjent er den muligheten man fikk av regjeringen i London til at norske menn (ikke kvinner nei) fikk gifte seg i England selv om de var gift hjemme. Husker at Tore "på sporet" hadde en sak på de forviklinger en slik ordning fikk etter krigen.

Men nå begynner jeg vel å bevege meg noe langt unna temaet, men jeg ser at flere blir engasjerte!

Den "muligheten" til å gifte seg selv om man var gift hjemme fra før hadde betegnelsen "Lex Nygaardsvold". Man kan undre seg hvordan tankegangen og diskusjonen bak dette vedtaket var..

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.